LogoInnovatie

Behoeftematig etaleren

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat interesse in nieuws en nieuwsconsumptie afneemt. Wereldwijd zegt meer dan 1/3e van de mensen soms of vaak actief nieuws te mijden (bron: Reuters Institute).

Het actief uit de weg gaan of wantrouwen van nieuws is in Nederland nog niet zo aanwezig als in sommige andere landen, maar uit het Digital News Report van 2024 blijkt wel dat een groot deel (40%) van de Nederlanders de hoeveelheid nieuws en de strekking ervan vermoeiend vindt.

In dit gegeven ligt een kans voor nieuwsmedia om het publiek handvatten/tools/formats te bieden om meer controle te hebben over de hoeveelheid en het type nieuws dat zij consumeren.

In deze verkenning onderzoekt de NOS hoe zij de balans kunnen vinden tussen 'information-overload' en 'komkommertijd' in hun digitale producten. Zij richten zich op manieren om beter aan te sluiten bij de wisselende mentale weerbaarheid en dynamische nieuwsbehoeften van hun gebruikers.

Downloads

NPO Logo
Snel naar
NPO.nl
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)