LogoInnovatie

Conversational interface

Verkenning naar de mogelijkheid van een (intelligente) conversational interfaces om een contentarchief te ontsluiten.
De voordelen van conversational interface zijn legio. Gebruikers kunnen nu op een natuurlijke manier vragen stellen en de interface zal hen helpen bij het vinden van de meest relevante en concrete antwoorden. Het is niet langer nodig om eindeloos door het archief te bladeren op zoek naar informatie, de conversational interface brengt de gebruiker direct naar de informatie die zij nodig hebben. Maar het gaat nog verder dan dat. De interface zal ook in staat zijn om vragen te stellen en op basis van antwoorden meer gerichte informatie bieden. Hierdoor wordt het zoeken naar informatie niet alleen interactiever, maar ook persoonlijker. Gebruikers krijgen een meer gepersonaliseerde ervaring en kunnen zich beter vinden in de informatie die wordt aangeboden. 

Om dit idee in de praktijk te valideren zal KRO-NCRV een prototype interface bouwen en implementeren op de website van Keuringsdienst van Waarde. Deze conversational interface zal een AI-taalmodel bevatten die toegang heeft tot alle artikelen van KvW en hier vragen over kan beantwoorden. Het is niet moeilijk om in te zien dat deze ontwikkeling grote gevolgen kan hebben voor de manier waarop we archieven bekijken en benaderen. Het maakt de toegang tot informatie veel laagdrempeliger en kan leiden tot nieuwe inzichten en ontdekkingen. We zijn benieuwd naar de reactie van de gebruikers en kijken uit naar de verdere ontwikkeling van deze technologie.
NPO Logo
Snel naar
NPO.nl
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)