LogoInnovatie

Deepfake Willem van Oranje

Willem van Oranje tot leven brengen?
Er is al veel mogelijk met Deep Fake tools en ze zijn en worden steeds toegankelijker. https://www.nvidia.com/en-us/research/ai-playground/ , https://www.synthesia.io/
Zie NPO Start: https://www.npostart.nl/de-kennis-van-nu-specials-2021/15-07-2021/VPWON_1330212/ 

Maar het roept ook veel vragen op, zoals: Is het schadelijk dat we het verschil tussen echt en nep niet meer kunnen zien? Wat doet het mbt de betrouwbaarheid van de Publieke Omroep? Welke gevolgen heeft het voor het AV-productie proces? Wat zijn relevante toepassingen voor de Publieke omroepen?
NTR gaat een verkenning doen naar wat er mogelijk is met de huidige tools om dit  vervolgens toe te passen op Willem van Oranje, waarmee een audio gesprek al beschikbaar is. Deze case leent zich ervoor om op een verantwoorde manier Deep Fake in te zetten.

Conclusie: 
Bij de opzet van dit onderzoek heeft de NTR een aantal vragen gesteld, die zij door middel van dit project proberen te beantwoorden. Zo is er eerst gekeken naar wat 'deepfake' precies is. Deze technologie gaat over synthetische media, gemaakt of gemanipuleerd door AI (Artificial Intelligence/Kunstmatige Intelligentie). Denk hierbij aan beeld, tekst en geluid. Binnen de scope van het onderzoek gaan ze vooral in op het 'deepfaken' van het menselijk gezicht in de vorm van video. Deze video's zijn dus niet echt, maar gegeneerd door een computeralgoritme. Desondanks kunnen deepfakes wel heel realistisch lijken. 

De oude app In gesprek met Willem van Oranje  is geüpdatet met deze deepfake-technologie. Inhoudelijk is het gesprek ook hetzelfde gebleven, alleen is Willem nu zichtbaar op een klein videoscherm. Zo kreeg Willem een gezicht om het gesprek interactiever te maken. Uit het kwalitatieve onderzoek bleek dat de doelgroep de applicatie waardeerde: er werd veel gelachen en er werd enthousiast meegedaan met het beantwoorden van vragen en zingen van het Wilhelmus. De deepfake sloot goed aan bij de audio en de tekst van de applicatie en leidde niet af van de inhoud van het gesprek. Het bleek ook dat de doelgroep de applicatie met video prefereerde boven een applicatie zonder video. De deepfake maakte het gesprek realistischer, omdat Willem ook emotie toont in z’n mimiek en meebeweegt met wat hij zegt. Daarnaast was de doelgroep nieuwsgierig naar hoe het mogelijk was dat Willem tegen ze kon praten. Dit laat zien dat deepfake de doelgroep aan het denken zette en hun interesse aanwakkerde om meer te leren over technologie. Dit maakt de doelgroep bewuster over deze nieuwe technologie. We kunnen dus concluderen dat de deepfake aanslaat bij de doelgroep en de vernieuwde applicatie een bijzondere en leuke ervaring was.
NPO Logo
Snel naar
NPO.nl
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)