LogoInnovatie

First Dates op Twitch

Onderzoek naar nieuwe manier van interactie op Twitch.

First Dates is een gevestigde titel op NPO3. Van maandag tot vrijdag kun je als kijker meegenieten tijdens de eerste date van allerlei verschillende mensen in Nederland. De titel is daarmee dus dagelijks aanwezig op tv/on demand en heeft ook eigen social kanalen waar zich een brede fanbase heeft verzameld. Om een sterkere verbinding aan te gaan met het jongste gedeelte van deze fanbase is er onderzocht hoe First Dates op Twitch betekenisvol aanwezig kan zijn in het leven van jongeren.

In het experiment keken streamers Sejecem en Nova (BNNVARA) live naar de lineaire First Dates-uitzending van die avond om daarna in de aftertalk in gesprek te gaan met spraakzame gasten. Benieuwd naar de streams? Bekijk fragmenten op www.twitch.tv/firstdatesnl

Learnings:

  • Er zijn met de streams jongeren bereikt. Uit de polls bleek dat 32% van de kijkers 18 t/m 24 jaar is en 47% 25 t/m 34 jaar.
  • Bereik eerste stream: 5.000 unieke kijkers. Dit steeg door naar 10.000 unieke kijkers vanaf stream 4 t/m 7.
  • De productietijd- en kosten zijn laag.
  • De interactie met de kijkers leverde in een korte tijd een community op
NPO Logo
Snel naar
NPO.nl
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)