LogoInnovatie

FunX op TikTok

TikTok is een ‘ander’ platform onder de social media dat vooral populair is onder jonge mensen en dus voor FunX relevant en belangrijk hierop te acteren. Eén post leverde een half miljoen views op binnen een week. Er is dus zeker potentie. Het experiment gaat vooral om het bereiken van de FunX gebruikers die al een TikTok account hebben én interacteren met die gebruikers. Centrale onderzoeksvraag is dan ook: "Hoe brengen we onze inhoud/verhalen bij zoveel mogelijk TikTok gebruikers uit de FunX doelgroep onder de aandacht?" Gedurende de experimentfase test FunX vijf verschillen vertelvormen, o.a. Challenges, Play-back video's en Tutorials.

Conclusie:
In dit traject is FunX erachter gekomen dat het succes van een video niet persé van de vertelvorm afhangt, maar eerder van andere factoren. Video's met veel views hebben dat vooral te danken aan het feit dat deze op de For You page werden getoond. Het TikTok-algoritme zorgt ervoor dat de video's ook bij jongeren die FunX niet volgen in hun feed terecht komt. Succesfactoren lijken vooral een combinatie van humor, fun en populaire artiesten (bijvoorbeeld Boef, Famke Louise, ICE, ValsBezig) te zijn. Uitzondering daarop zijn enkele tutorials. Daarnaast is het belangrijk dat de TikTok-video's aanvoelen als "echt" en niet te gemaakt lijken.

NPO Logo
Snel naar
NPO.nl
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)