LogoInnovatie

Jill op TikTok

AVROTROS ziet een verschuiving van de doelgroep van Jill van het platform Instagram naar TikTok. Tijd om te gaan onderzoeken welke rol rolmodel Jill op dit platform zou kunnen spelen.

Door het kinderprogramma Jill op TikTok visueel actief aanwezig te laten zijn, met o.a. (versnelde) teken-, bak- en knutsel video's, zullen meer kinderen in de doelgroep bereikt en aangespoord worden tot creatieve participatie. Jill als televisie karakter heeft een grote voorbeeldfunctie, hier kunnen we perfect gebruik van maken door bijvoorbeeld teken video's te koppelen aan een challenge, wat hopelijk automatisch reacties van kijkers uitlokt.

De onderzoeksvragen waar AVROTROS zich op richt:
  1. Hoe kunnen we met Jill op TikTok kinderen tussen de 8-12 jaar creatief activeren?
  2. Zullen we door het uploaden van teken tutorials meer kinderen uit de doelgroep bereiken dan momenteel op instagram wordt gedaan?
  3. Heeft het plaatsen van challenges als gevolg dat kinderen uit de doelgroep actief zullen deelnemen?
  4. Is het programma Jill geschikt om op het platform TikTok aanwezig te zijn, met als impact dat kinderen geïnspireerd worden om zelf creatief bezig te zijn?
  5. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat Jill op TikTok bijdraagt aan een crossmediale ervaring voor kids tussen de 8-12 jaar?
  6. Toont een groei in volgers op TikTok aan, dat het programma Jill een positieve impact heeft op de doelgroep?
Conclusies: 
Door het posten van DIY-, bak- en tekenvideo's worden kinderen geïnspireerd om zelf creatieve dingen te maken. Filmpjes op TikTok dienen als inspiratiebron en worden niet altijd direct nagemaakt. Wel worden er meer kinderen bereikt dan op Instagram, omdat het grootste aandeel van de volgers ook daadwerkelijk de filmpjes bekijkt en er op reageert. Creatieve challenges waren minder populair, omdat de doelgroep voornamelijk gebruik maakt van privéaccounts en de opdrachten te complex waren voor de korte TikTok-filmpjes. Creatieve challenges moeten dus heel laagdrempelig zijn voor het publiek. Het programma Jill is uitermate geschikt voor TikTok, omdat het gebruikt wordt als inspiratiebron om zelf creatief bezig te zijn, maar het ook ingezet kan worden als "kijkje achter de schermen" van het tv-grogramma, om de mindere perfecte plaatjes te laten zien. Op TikTok is het belangrijk dat de video's niet te lang zijn en ze inspelen op de huidige TikTok trends of deze net voor zijn.
NPO Logo
Snel naar
NPO.nl
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)