Klokhuis AI tool
Spelend leren
AI Tool - NTR Digitaal ism Het Klokhuis.
Er zijn al meerdere projecten binnen de NPO gedaan over (ethische inzet van) AI, maar er is nog geen project geweest waarbij het publiek zelf AI zou kunnen trainen en er op een interactieve en positieve manier over kunnen leren.
Digitale geletterdheid
Spelend leren is een thema dat je in het onderwijs steeds meer voorbij ziet komen. Een abstracte technologie (zoals AI) is lastig om goed in een tv-programma uit te leggen. Vaak kun je dit het beste begrijpen door een interactieve productie, waar je (door zelf te doen) ziet en ervaart hoe het werkt.
Mediawijsheid
Mediawijsheid is een van de vier vaardigheden van Digitale geletterdheid. “Kunstmatige intelligentie is een technologie die veel vragen en dilemma’s oproept.” (Mediawijsheid, 2021). In het kader van mediawijsheid kan dit een belangrijke tool zijn die bijdraagt aan de bewustwording en begrip van de mogelijkheden en gevaren van AI.
Er zijn al meerdere projecten binnen de NPO gedaan over (ethische inzet van) AI, maar er is nog geen project geweest waarbij het publiek zelf AI zou kunnen trainen en er op een interactieve en positieve manier over kunnen leren.
Digitale geletterdheid
Spelend leren is een thema dat je in het onderwijs steeds meer voorbij ziet komen. Een abstracte technologie (zoals AI) is lastig om goed in een tv-programma uit te leggen. Vaak kun je dit het beste begrijpen door een interactieve productie, waar je (door zelf te doen) ziet en ervaart hoe het werkt.
Mediawijsheid
Mediawijsheid is een van de vier vaardigheden van Digitale geletterdheid. “Kunstmatige intelligentie is een technologie die veel vragen en dilemma’s oproept.” (Mediawijsheid, 2021). In het kader van mediawijsheid kan dit een belangrijke tool zijn die bijdraagt aan de bewustwording en begrip van de mogelijkheden en gevaren van AI.
Hoofdvraag
Hoe kunnen we de kennis over kunstmatige intelligentie vergroten bij kinderen, waardoor zij geïnspireerd raken en de wereld om hun heen beter kunnen begrijpen?
Met als doel: Het kind kan na de beleving uitleggen wat AI is en hoe het werkt en het kind kan de website volledig zelfstandig gebruiken.
Conclusie
Het prototype wordt in de huidige staat al zo goed ontvangen door de focusgroep dat het advies is om dit project door te zetten. De leermethode (middels interactieve dialoog) en AI Machine zijn duidelijk succesvol als concept. Het zelf ontdekken en spelend leren draagt bij aan het succes. De kinderen hebben het idee dat ze zelf nieuwe dingen ontdekken. De verbeterpunten zullen geïmplementeerd moeten worden en daarna met een nieuwe focusgroep getest moeten worden. Zo weten we zeker dat we een goede basis hebben om verdere content voor te schrijven. We onderzoeken met dit concept niet alleen hoe we AI kunnen uitleggen, maar ook de interactieve dialoog als nieuwe mediavorm.
Hoe kunnen we de kennis over kunstmatige intelligentie vergroten bij kinderen, waardoor zij geïnspireerd raken en de wereld om hun heen beter kunnen begrijpen?
Met als doel: Het kind kan na de beleving uitleggen wat AI is en hoe het werkt en het kind kan de website volledig zelfstandig gebruiken.
Conclusie
Het prototype wordt in de huidige staat al zo goed ontvangen door de focusgroep dat het advies is om dit project door te zetten. De leermethode (middels interactieve dialoog) en AI Machine zijn duidelijk succesvol als concept. Het zelf ontdekken en spelend leren draagt bij aan het succes. De kinderen hebben het idee dat ze zelf nieuwe dingen ontdekken. De verbeterpunten zullen geïmplementeerd moeten worden en daarna met een nieuwe focusgroep getest moeten worden. Zo weten we zeker dat we een goede basis hebben om verdere content voor te schrijven. We onderzoeken met dit concept niet alleen hoe we AI kunnen uitleggen, maar ook de interactieve dialoog als nieuwe mediavorm.
Url prototype: https://hetklokhuis.nl/aiprototype