Klokhuis op TikTok
De NTR wil onderzoeken of de content van Het Klokhuis geschikt is om voor de doelgroep een waardevolle rol te spelen op het relatief nieuwe platform TikTok. En zo ja, op welke manier. Klokhuis verkent het platform middels verschillende kleine experimenten.
Kinderen zijn de doelgroep TikTok-kanaal van Klokhuis. Secundair richten ze zich op de kijkers van vroeger. Het doel van het experiment is vooral om uit te vinden of de content positief beoordeeld wordt. Dat houdt in dat het hergebruiken van de content een positieve bezigheid is en er bijvoorbeeld niet de spot mee gedreven wordt. Daarnaast wil de NTR kijken of ze op deze manier hun doelgroep gericht kunnen bereiken en of de verhouding tussen de hoeveelheid tijd die erin wordt gestopt klopt met wat het qua bereik en positieve interactie oplevert.
Conclusie:
Met 70.000+ volgers, 150.000 views per week en veel positieve interactie waren de resultaten van het onderzoek positief. De sfeer van het platform vrij, vrolijk en positief en dit sluit goed aan bij de waarden van Het Klokhuis. De content werd positief gewaardeerd, wat te zien was aan het aantal likes, views en de verhouding positieve reacties t.o.v. nagatieve reacties. Vooral de dramascènes met een uitgesproken karakter deden het erg goed. Een belangrijke learning was dat liedjes erg belangrijk zijn op TikTok: humorische liedjes worden geplaybackt en serieuze liedjes leiden tot positieve interactie. Geluiden trekken bovendien nieuwe bezoekers aan, omdat gebruikers het geluid opzoek bij sketches van anderen die dit geluid hergebruiken. Soms kwam wel 9% van de bezoekers binnen op deze manier. Daarnaast werkte de inzet van een bekende presentator goed. Zij werden namelijk herkend en zij werden gelinkt aan andere programma's of kanalen van de publieke omroep waar de desbetreffende presentator of acteur in voorkomt.
Meer over Klokhuis vind je hier.
Met 70.000+ volgers, 150.000 views per week en veel positieve interactie waren de resultaten van het onderzoek positief. De sfeer van het platform vrij, vrolijk en positief en dit sluit goed aan bij de waarden van Het Klokhuis. De content werd positief gewaardeerd, wat te zien was aan het aantal likes, views en de verhouding positieve reacties t.o.v. nagatieve reacties. Vooral de dramascènes met een uitgesproken karakter deden het erg goed. Een belangrijke learning was dat liedjes erg belangrijk zijn op TikTok: humorische liedjes worden geplaybackt en serieuze liedjes leiden tot positieve interactie. Geluiden trekken bovendien nieuwe bezoekers aan, omdat gebruikers het geluid opzoek bij sketches van anderen die dit geluid hergebruiken. Soms kwam wel 9% van de bezoekers binnen op deze manier. Daarnaast werkte de inzet van een bekende presentator goed. Zij werden namelijk herkend en zij werden gelinkt aan andere programma's of kanalen van de publieke omroep waar de desbetreffende presentator of acteur in voorkomt.
Meer over Klokhuis vind je hier.