LogoInnovatie

NOS Stories op TikTok

TikTok is afgelopen jaren enorm gegroeid: 700+ miljoen gebruikers wereldwijd, 10+ miljoen uploads per dag. In Nederland: meer dan 3 miljoen downloads en lange time spent.   

TikTok is gefocust op content creatie en dit niet 1op1 communiceren door de content breed aan te bieden en de content te laten zien op basis van individueel like gedrag. Dit past bij het verspreiden van nieuws en ons doel om jongeren te voeden in de behoefte 'bijblijven': “Het nieuws moet passen bij mijn ritme en agenda – ik ben continu op de hoogte via de social media platforms die bij mij passen.”

Is TikTok een geschikt kanaal om nieuws (actualiteiten) bij een jonge doelgroep te brengen? Zo ja, in welke vorm?

  • Kunnen we een jongere doelgroep via TikTok op de hoogte houden van nieuws?
  • Kunnen we bereik creëren op TikTok door gebruik te maken van creatieve middelen die het platform biedt?
  • Welke rol spelen gezichten op TikTok?
  • Is TikTok meer geschikt voor de titel jeugdjournaal of NOS Stories?
  • Zit de (potentiële) doelgroep op TikTok te wachten op nieuws?

Conclusie: 
Tiktok is dé plek om een jonge doelgroep te bereiken, omdat de gebruikers van dit platform vooral jongeren zijn. Het creëren van een bereik is echter wat lastiger. Het succes op TikTok wisselt namelijk nogal per video en het is niet altijd te zeggen wanneer het algortime een filmpje wel of niet oppakt. Op 1 januari 2021 zitten NOS Stories wel al op bijna tachtigduizend volgers op TikTok, een aantal dat gestaag blijft groeien. Dit onderzoek had betrekking op NOS Stories, maar ook een format van het Jeugdjournaal zou naast dit account kunnen bestaan. De doelgroep zit in ieder geval wel te wachten op nieuws op TikTok. 
NPO Logo
Snel naar
NPO.nl
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)