LogoInnovatie

TikTop5

In de TikTop5 worden de vijf grootste Nederlandse TikTok hits en trends getoond met ‘gewone’ kinderen in de hoofdrol. Anne Appelo presenteert de livestream waarin de populaire video’s getoond worden, maar ook de minder populaire en zelfs de mislukte. Van deze verzameling video’s worden snappy compilaties per trend gemaakt. Voorafgaand aan de livestream zenden de volgers van het NPO Zapp-kanaal hun leukste TikTok in via Whatsapp of geven het door op de website van Zapp. Tijdens de livestream gaat Anne het gesprek aan met de kids door TikTok-dilemma’s voor te leggen en door vragen te stellen aan de kijkers. 



Met dit experiment onderzoekt de EO de volgende aannames: 

  • Er is behoefte aan het bekijken van TikToks in een andere vorm, waardoor de doelgroep overzicht krijgt in de grootste hits van Nederland en zelf kan participeren.
  • De doelgroep wil dit live meemaken, zodat ze zelf onderdeel zijn en interactie hebben met elkaar en de presentator.
De eerste resultaten zijn inmiddels bekend, je leest ze in onderstaande download. Een kleine greep uit de conclusies:
  • Dit experiment/onderzoek wijst uit dat we een interactief programma kunnen maken via de livestream van TikTok met de applicatie/content van TikTok. Ondanks dat de livestream van TikTok nog behoorlijk technisch beperkt is (er kan geen video ingestart worden), werkt de livestream op het 4G-netwerk naar behoren en is de interactie met de doelgroep wat het programma maakt of breekt.
  • Er is niet één soort interactie dat het beste in de livestream werkt, maar de vraag/dilemma/raden (van de challenge) moet gemakkelijk te beantwoorden zijn én aansluiten op de belevingswereld van de kinderen, zoals: ‘Bespeel jij een instrument?’ ‘Wie vind je leuker Dylan Haegens/Enzo Knol’ en (bv) het raden van de zonnebril- challenge. Hier zijn wij deels in geslaagd, maar wij geloven dat dit in een vervolgonderzoek nog beter kan.
  • Dit onderzoek/programma is gestart vanuit een muziek- invalshoek. We zijn erachter gekomen dat kinderen de titels van liedjes het minst wisten te raden en ook dilemma’s hierover (welk liedje vind je leuker) sloegen niet echt aan. Daarom raden wij aan om dit in een vervolgonderzoek los te laten en wat breder te kijken naar alles wat er gebeurt op TikTok en hiermee een livestream te vullen (bijv. ‘TikTalk’ i.p.v. ‘TikTop5’).

Meer over de 'TikTop5' vind je hier

NPO Logo
Snel naar
NPO.nl
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)