LogoInnovatie

Vraag het Nieuwsuur

Met dit project wil Nieuwsuur gebruikers meer betrekken door middel van een videobel-mogelijkheid. Door op een laagdrempelige manier het publiek van Nieuwsuur te betrekken, wordt het nieuwsmerk toegankelijker gemaakt. De kanalen Instagram en TikTok zullen worden ingezet om gebruikers vragen te laten stellen, die snel maar volledig worden beantwoord door onze journalisten.
Uit eerdere validatie, zie project Mojo Nieuwsuur is gebleken dat Riverside.FM en een FS7-camera Nieuwsuur technisch de beste output oplevert. Maar de dagelijkse journalistieke werkelijkheid leert ons dat voor een dergelijke videobel-procedure is opgezet, de relevantie van het onderwerp vaak alweer voorbij is. Daarom willen we dus inzetten op efficiƫnte, snelheid en journalistieke betrouwbaarheid.

In dit experiment staat de volgende onderzoeksvraag centraal:
Hoe jagen we interactiviteit met volgers aan d.m.v. videobellen, maar behouden we journalistieke snelheid en kwaliteit?

Conclusie:
Er bleek een lage bereidwilligheid te zijn bij vraagstellers om op beeld te verschijnen in de video's. Er wordt gesignaleerd dat er behoefte is naar een soort vraag/antwoord-format, maar niet elk nieuws-item leent zich hiervoor. Ook werkt dit format alleen als de lat om te participeren zo laag mogelijk ligt. Videobellen blijkt geen optie te zijn.
NPO Logo
Snel naar
NPO.nl
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)