LogoInnovatie

Zapp op TikTok

De doelgroep van Zapp (6-12 jaar) zit massaal op TikTok. Een logische stap om als NPO Zapp te gaan experimenteren op dit platform, maar hoe voegen we hier ook daadwerkelijk publieke waarde toe? Met dit experiment focust NPO Zapp zich op de bovenkant van hun doelgroep, de 9-12 jarigen jongens en meisjes in Nederland.
NPO Zapp is nu aan het onderzoeken welke contentvorm het beste werkt op TikTok. Dit doen ze op drie verschillende manieren. 
  1. Testen met compleet verschillende formats die aansluiten bij de Zapp programmering.
  2. Samen met een presentator de beste manieren vinden om efficiënt en doeltreffend in te haken op TikTok trends.
  3. De bekende Zapp-geluiden beschikbaar te maken in de audiobibliotheek van TikTok, bijvoorbeeld begintunes, bekende uitspraken of scenes van de week.
Conclusie: 
Het maken van TikTok-filmpjes voor deze doelgroep werkt het beste als je gebruik maakt van positiviteit, humor, creativiteit en dansjes, allemaal gecombineerd met populaire geluiden en 'TikTok' muziek. Uit het onderzoek bleek dat voornamelijk meisjes het Zapp-kanaal volgden. Veel gebruikers hergebruiken de content: zo werd de audio van de corona-dans van Klaas en Igmar vele malen (positief) hergebruikt: kinderen maken er hun eigen variant op. Dit zorgt weer voor een groter bereik. Deze interactie kun je bereiken door content te maken die gebruikers aanspoort tot het posten van een duet of het hergebruiken van het geluid. Virals zijn de motor voor meer volgers. Daardoor krijgt het kanaal meer bereik. Het gebruik van TikTok lijkt ten slotte op een versterking van het huidige Zapp-aanbod. 

Meer over NPO Zapp vind je hier.
NPO Logo
Snel naar
NPO.nl
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en Security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)