Een Instagramaccount voor je huisdier: van ‘tikkie narcistisch’ tot ‘gewoon heel handig’
- Artikel
- 30 jan 2023
- 3 minuten leestijd
Wist je dat de kat van Taylor Swift 97 miljoen waard is? Misschien toch eens tijd om een Instagram-account aan te maken voor je eigen viervoeter, want misschien groeit ‘ie wel uit tot echte ‘petfluencer’. Wat? Een petfluencer. Een huisdier als influencer. Ja, echt.
3Vraagt deed voor de Brandpunt+-serie Beestachtige Liefde onderzoek onder jongeren die een huisdier hebben of hebben gehad. Van hen heeft 1 op de 10 een account op sociale media voor hun huisdier. Sommigen vinden dat vooral praktisch: “Dan worden mijn volgers op mijn eigen account niet constant doodgegooid met foto’s van mijn hond”.
Bij anderen gaat het verder: “Ik gebruik het al 5 jaar dagelijks als een soort dagboek voor hem”, vertelt een deelnemer. “Daardoor heb ik contact met andere diereneigenaren uit de hele wereld, we wisselen zelfs kerstkaarten uit.”
Beroemde beestjes
Maar echt een beroemd huisdier? Daar zit bijna niemand (5 procent) op te wachten. “Sowieso heeft je huisdier er niets aan en jij bent er alleen maar druk mee, dus waarom zou je dat in vredesnaam doen?”, vraagt iemand zich af. Anderen vinden het ‘aandachttrekkerij’ of zelfs ‘een tikkie narcistisch’ om een account te maken voor je huisdier.
Een derde van de ondervraagde jongeren vindt het ook niet oké om geld te verdienen aan je huisdier of dieren kunstjes te laten doen voor ons plezier. “Het wordt al snel zielig, vooral als ze kunstjes ‘moeten’ doen voor foto’s of voor geld.”
Uit de kleren
Ook zielig, volgens veel deelnemers: je huisdier kleren aantrekken. Ruim de helft vindt dat je dat niet kunt maken. “Dieren hebben toch gewoon een vacht? Mensen trekken ze alleen maar kleren aan omdat ze dat zelf schattig vinden, dat is gewoon sneu”, zegt iemand.
Een aantal deelnemers (11 procent) zegt dat ze hun dieren wel eens kleding aantrekken, bijvoorbeeld om praktische redenen. “Een hondenjas als het heel hard regent” of “een truitje als het echt koud is”, zeggen zij. Anderen doen het “alleen voor de foto op de kerstkaart”, nog iemand zegt dat ze het doet “omdat dat ka*lo grappig is”.
Bekijk hier de serie Beestachtige Liefde van Brandpunt+.Over dit onderzoek
3Vraagt, onderdeel van het EenVandaag Opiniepanel, stuurt circa eens per maand een vragenlijst aan leden tussen de 16 en 34 jaar. Dit onderzoek is gehouden in samenwerking met KRO-NCRV’s Brandpunt+. Aan dit onderzoek, gehouden van 15 tot en met 19 december 2022, deden 1.787 mensen tussen de 16 en 34 mee. Van hen hebben 1.577 deelnemers een huisdier (gehad). De resultaten zijn na weging representatief voor vijf variabelen, namelijk leeftijd, geslacht, opleiding, stemgedrag en spreiding over het land.