• Lezen
  • Film & serie
  • Quizzen
  • Videosnacken
    • NPO3 Exclusives
    • Shorts
  • Meer
    • 3Lab
    • 3vraagt
    • 3 op Reis
    • Boos
    • Brandpunt+
    • Best Bites
    • Spot On
    • Spuiten en Slikken
    • BEAM
    • NOS op 3
    • NOS stories
    • PowNews
    • Programma's
    • Op NPO Start
    • Artikelen
    • Afleveringen
    • Reviews
    • Alle zoekresultaten
    • HOME
    • Lezen
    • Film & serie
    • Quizzen
    • Videosnacken
      TERUG
      • Videosnacken
      • NPO3 Exclusives
      • Shorts
    • MEER
      MEER
      • 3Lab
      • 3vraagt
      • 3 op Reis
      • Boos
      • Brandpunt+
      • Best Bites
      • Spot On
      • Spuiten en Slikken
      • BEAM
      • NOS op 3
      • NOS stories
      • PowNews
    Volgende!
    Woningtekort, dure boodschappen en verdeeldheid in de samenleving: deze actuele kwesties hebben invloed op de mentale gezondheid van jongeren
    Terug naar 3vraagt

    Wit en wegwerp of stof met een panterprintje? Zo shoppen jongeren hun mondkapje

    • Artikel
    • 03 jun 2020
    • 3 minuten leestijd

    Nu je niet meer zonder mondkapje het ov in kan stappen, is het aanschaffen van een exemplaar voor veel jongeren een must. En waar ze aan het begin van de pandemie niet aan te slepen waren, vliegen de advertenties van mondkapjes in oneindig veel kleuren en materialen je nu om de oren. 3Vraagt vroeg aan jongeren hoe zij mondkapjes shoppen.

    ‘Behoorlijk aan de prijs’

    De kwaliteit staat, niet zo verrassend, voor de meesten voorop. Van de deelnemers aan het onderzoek die al mondkapjes hebben aangeschaft, zegt 85 procent dat ze het belangrijk vinden dat deze aansluiten op hun gezicht. “Ik wil dat ie goed zit en beschermt”, schrijft iemand.
    Daarna volgt de prijs. Driekwart (76 procent) wil niet dat een mondkapje te duur is: “Soms worden wegwerp exemplaren voor een euro per stuk verkocht. Dat vind ik behoorlijk aan de prijs.”

    Weggooien vs uitwassen

    Dat een mondkapje herbruikbaar is vindt ruim de helft (55 procent) cruciaal. Met het oog op duurzaamheid gaan ze liever voor een uitwasbare versie: “Steeds weer weg moeten doen vind ik zonde. We hebben al zoveel afval.”
    Voor een op de tien (11 procent) is wegwerp juist wel een vereiste. 

    Je moet er toch wat leuks van maken

    Dat een mondkapje een kleurtje of printje heeft, vindt een op de drie (31 procent) belangrijk. Deze jongeren zijn van mening dat als je er dan toch eentje moet dragen in het ov, je best mag gaan voor een versie die er ook leuk uitziet. 
    63 procent vindt dat onbelangrijk: “Je draagt het toch uit noodzaak, niet om je outfit af te stylen?”

    Trend

    Los van of ze zelf al een mondkapje hebben of niet, denkt de helft (50 procent) van alle deelnemers aan het onderzoek dat mondkapjes de komende maanden een mode-item gaan worden. Ze zien op sociale media allerlei hippe exemplaren voorbijkomen in reclames van merken, posts van influencers of stories van hun eigen vrienden.
    “Ik zie nu al om me heen dat mensen er een fashion statement mee maken. Bijvoorbeeld met panterprintjes of gekke teksten”, schrijft iemand. En een ander: “Het is weer een manier om geld te verdienen, dus er zullen genoeg modemerken zijn die mondkapjes gaan hypen.” 
    Toch denkt de rest (42 procent) dat het niet zo’n vaart zal lopen. Volgens hen zullen mondkapjes vooral uit noodzaak gedragen blijven worden. Een deelnemer: “Ongetwijfeld zullen een aantal mensen een modieus exemplaar willen, maar niet heel Nederland. Daar zijn we toch te nuchter voor?”

    Over dit onderzoek

    3Vraagt, onderdeel van het EenVandaag Opiniepanel, stuurt circa eens per maand een vragenlijst aan leden tussen de 16 en 34 jaar. Aan dit onderzoek, gehouden van 18 tot en met 24 mei 2020, 2477 deelnemers mee. De resultaten zijn na weging representatief voor vijf variabelen, namelijk leeftijd, geslacht, opleiding, stemgedrag en spreiding over het land. 
    • Gezondheid en leefstijl
    • Deel

    Recente artikelen

    Woningtekort, dure boodschappen en verdeeldheid in de samenleving: deze actuele kwesties hebben invloed op de mentale gezondheid van jongeren

    Bijna de helft van de jongeren heeft last van belangst: vooral bang dat ze iets ‘sociaal onhandigs’ doen

    1 op de 3 jonge mannen kan zich voorstellen op een crimineel verzoek in te gaan: ‘Als het bedrag hoog genoeg is’

    Meeste jongeren vonden seksuele voorlichting op school slecht of hebben er zelfs geen les in gehad: 'Meer geleerd van TikTok dan op school'

    7 op de 10 jonge vrouwen die werken in de horeca krijgen te maken met grensoverschrijdend gedrag

    NPO logo
  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube
  • Info

  • NPO Start
  • Over NPO
  • Algemene voorwaarden & Privacy
  • Cookiebeleid
  • Menu

  • Lezen
  • Film & serie
  • Quizzen
  • Videosnacken
  • NPO3 Exclusives
  • Shorts
  • Volg NPO 3

  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube
  • TikTok
  • Deze website maakt gebruik van cookies om de ervaring te optimaliseren. Lees meer.

    Akkoord