Wit en wegwerp of stof met een panterprintje? Zo shoppen jongeren hun mondkapje
- Artikel
- 03 jun 2020
- 3 minuten leestijd
Nu je niet meer zonder mondkapje het ov in kan stappen, is het aanschaffen van een exemplaar voor veel jongeren een must. En waar ze aan het begin van de pandemie niet aan te slepen waren, vliegen de advertenties van mondkapjes in oneindig veel kleuren en materialen je nu om de oren. 3Vraagt vroeg aan jongeren hoe zij mondkapjes shoppen.
‘Behoorlijk aan de prijs’
De kwaliteit staat, niet zo verrassend, voor de meesten voorop. Van de deelnemers aan het onderzoek die al mondkapjes hebben aangeschaft, zegt 85 procent dat ze het belangrijk vinden dat deze aansluiten op hun gezicht. “Ik wil dat ie goed zit en beschermt”, schrijft iemand.
Daarna volgt de prijs. Driekwart (76 procent) wil niet dat een mondkapje te duur is: “Soms worden wegwerp exemplaren voor een euro per stuk verkocht. Dat vind ik behoorlijk aan de prijs.”
Weggooien vs uitwassen
Dat een mondkapje herbruikbaar is vindt ruim de helft (55 procent) cruciaal. Met het oog op duurzaamheid gaan ze liever voor een uitwasbare versie: “Steeds weer weg moeten doen vind ik zonde. We hebben al zoveel afval.”
Voor een op de tien (11 procent) is wegwerp juist wel een vereiste.
Je moet er toch wat leuks van maken
Dat een mondkapje een kleurtje of printje heeft, vindt een op de drie (31 procent) belangrijk. Deze jongeren zijn van mening dat als je er dan toch eentje moet dragen in het ov, je best mag gaan voor een versie die er ook leuk uitziet.
63 procent vindt dat onbelangrijk: “Je draagt het toch uit noodzaak, niet om je outfit af te stylen?”
Trend
Los van of ze zelf al een mondkapje hebben of niet, denkt de helft (50 procent) van alle deelnemers aan het onderzoek dat mondkapjes de komende maanden een mode-item gaan worden. Ze zien op sociale media allerlei hippe exemplaren voorbijkomen in reclames van merken, posts van influencers of stories van hun eigen vrienden.
“Ik zie nu al om me heen dat mensen er een fashion statement mee maken. Bijvoorbeeld met panterprintjes of gekke teksten”, schrijft iemand. En een ander: “Het is weer een manier om geld te verdienen, dus er zullen genoeg modemerken zijn die mondkapjes gaan hypen.”
Toch denkt de rest (42 procent) dat het niet zo’n vaart zal lopen. Volgens hen zullen mondkapjes vooral uit noodzaak gedragen blijven worden. Een deelnemer: “Ongetwijfeld zullen een aantal mensen een modieus exemplaar willen, maar niet heel Nederland. Daar zijn we toch te nuchter voor?”
Over dit onderzoek
3Vraagt, onderdeel van het EenVandaag Opiniepanel, stuurt circa eens per maand een vragenlijst aan leden tussen de 16 en 34 jaar. Aan dit onderzoek, gehouden van 18 tot en met 24 mei 2020, 2477 deelnemers mee. De resultaten zijn na weging representatief voor vijf variabelen, namelijk leeftijd, geslacht, opleiding, stemgedrag en spreiding over het land.