Buitenbeentje op de Zuidas | Zuidas
- 4 minuten leestijd
De Zuidas, een plek waar veel jonge rechtenstudenten van dromen. Een bureau in de befaamde spiegeltorens komt namelijk met een droomsalaris, deals op de voorkant van het FD en een heet profiel op InnerCircle. Helaas is de Zuidas een gesloten bolwerk waar je maar moeilijk tussen lijkt te komen als je de juiste codes niet kent. Want de standaard 'Zuidasser', dat is iemand met een dubbele (Nederlandse) achternaam, een corporaal netwerk en connecties. Althans, dat is het imago van de Zuidas. Maar klopt dat? Kom je er als buitenbeentje (niet corporaal, allochtoon of met een voorkeur voor cosplay in het weekend) echt niet tussen?
Het antwoord is niet zo simpel. De Zuidas heeft een rammend diversiteitsprobleem. De jonge vrouwen die op hun vijfentwintigste enthousiast en met partnerambities de Zuidas op kwamen, zijn op hun dertigste verdwenen. En net als de Mount Everest wordt de Zuidas witter (en kouder) als je naar de top klimt. Er worden diversiteitsmanifesten ondertekend, halalschappen in de bedrijfsrestaurants aangelegd en recruitmentsites met gekleurde gezichten gelanceerd. De topkantoren zijn steeds meer op zoek naar “bi-cultureel talent”, ook omdat grote internationale cliënten willen dat het advocatenteam waarmee ze werken gemixt is.
Als niet-Roderick of niet-Anne-Fleur ben je momenteel dus een zeldzame parel waar de recruiters de oceaan voor af willen snorkelen, mits je de juiste cijfers hebt én je je wilt aanpassen aan de normen van de Zuidas. Dat betekent: niet zeuren over de lange dagen die je moet maken en accepteren dat je vrienden zijn vervangen door je kantoorgenoten. Want de kantoorborrel is heilig en alcohol verplicht. Op de borrel moet je vervolgens tegen een stootje kunnen, want de humor is corporaal. Dat betekent dat je als buitenbeentje net wat vaker het mikpunt bent, want: anders. Aan die cultuur kunnen de Zuidas-kantoren zelf echt wel wat veranderen. Als je diversiteit wilt, betekent het ook dat je bereid moet zijn om mensen aan te nemen die anders denken dan jij.
Maar hoe komt het eigenlijk dat die Zuidas nog steeds zo wit en corporaal is? Het begint bij de recruiters. Als de Zuidas een Amerikaanse high school zou zijn dan zijn de recruiters van advocatenkantoren de cheerleaders. Meestal blond, jong, berust met een belangrijke taak: het binnenhalen van de volgende generatie 'Zuidassers'. Vaak hebben ze zelf rechten gestudeerd, maar niet de ambitie om met contracten te goochelen. Het zijn mensen-mensen. Maar dan wel ons-soort-mensen-mensen. De Zuidas recruiters stoppen het Corps in Corporate. Meestal zijn ze zelf lid geweest bij een studentencorps en worden ze door de grote kantoren (onbewust) ingezet om te werven in eigen kring. Dat betekent dat de talenten die zij binnenhalen, precies zo zijn als zij. Zo verandert er op lange termijn natuurlijk niets qua diversiteit. De verandering begint bij de recruiters. Als die minder binnen de Zuidas mal-passen, dan worden buitenbeentjes op de Zuidas straks gewoon de norm.
Daar kunnen we natuurlijk niet op wachten. Zolang er op de Zuidas nog geen buitenbeentjes in de top zitten moet je zelf pionieren. Maar hoe kom je naar de top, als je niet-Roderick bent? Van de vele lessen die Oprah Winfrey ons na school op televisie heeft geleerd was er eentje compleet verkeerd. "Wees je authentieke zelf", dan is succes verzekerd, aldus Oprah. Maar wat betekent dat als je net op De Zuidas begint en jezelf nog niet zo Zuidas voelt? Dan is jezelf zijn een leeg advies. Daar heeft een INSEAD professor het antwoord op. Bepaal wat jij belangrijk vindt in je carrière. Wie wil jij zijn en wat wil je bereiken? Wil je een goede manager worden, of juist zo veel mogelijk grote deals doen? Kijk dan naar de mensen op kantoor die dat heel goed doen. Het klinkt misschien onoprecht, maar doe wat jouw voorbeeld goed doet. Net zolang tot jij het ook goed kan. Zorg ervoor dat wat je uitstraalt klopt met wat je belangrijk vindt. "Fake it until you believe in yourself". Dat geldt zeker voor buitenbeentjes.
- Zo Zuidas
Zuidas elke zondag om 21.15 uur bij BNNVARA op NPO 3