Er is geen yogastudio waar ze het niet verkopen. Maar hoe is dat kokoswater eigenlijk in Amerika en Europa gekomen?
Hoe is het kokoswater, zoals we dat nu kennen, in drinkpakken beland? Het begon met een flirt in een bar in Manhattan en een Braziliaanse dokter. Vervolgens kwam het te liggen in eco-winkels en er is inmiddels geen yogastudio waar dit drankje niet te koop is.
Liefde gaat door de slokdarm
De dokter Antonio Martins groeide op in Brazilië met kokoswater. Als hij met een Oostenrijkse vrouw trouwt en verhuist naar Europa, kan hij het gezonde sapje nergens vinden. Zijn missie om kokoswater naar Europa te krijgen wordt een succes, want in Duitsland staat nu de grootste leverancier voor kokoswater in Europa met zijn naam erop. Kokoswater, een ‘naturally healthy product’, sloot perfect aan bij de consumenten-trend rondom dat soort producten die rond die tijd inzette. Inmiddels zijn er ook Nederlandse producenten die hun eigen versie in de (online) schappen hebben liggen.
De beste ideeën ontstaan aan de bar
Rond hetzelfde moment ontmoetten de twee vrienden Michael en Ira in een bar in Amerika twee jonge Braziliaanse vrouwen en raken verstrikt in een goed gesprek over kokosnoten. De vrouwen missen hun geliefde kokoswater uit het tropische Zuid-Amerika, waar het niet weg te denken is uit het straatbeeld. Michael en Ira onderzoeken de mogelijkheid om het dorstlessende drankje in de VS aan de man te brengen. Wat research en een paar tripjes naar Brazilië later, richten zij hun eigen kokoswatermerk Vita Coco op dat inmiddels de Amerikaanse markt domineert. Michael houdt aan die ontmoeting in de bar zelfs een prachtige bruid over.
Auteur: Bram Beckmans