Het weekend van Myrthe Hilkens
Het weekend van Myrthe Hilkens
- 3 minuten leestijd
Deze week spreken we in de DrieMiBo journaliste, ex-politica en full-time politieke junky Myrthe Hilkens.
Freelance-journaliste Myrthe Hilkens (38) zat in de Tweede Kamer voor de PvdA en gisteravond begon haar nieuwe programma What the Hague?!. Hierin geeft ze in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen een kijkje onder de motorkap van de politiek. We spraken een zeer opgewekte Myrthe over haar programma, haar drijfveren en de politieke machine die op volle gang begint te komen.
Belangrijke dingen eerst, wat ga je dit weekend doen?
"Goh. Ik denk eigenlijk zo min mogelijk", zegt Myrthe. Voor de laatste opnames was ze deze week iedere dag op pad, dus ze is "apegaar". Ze wil tot rust komen met de finale van The Voice en een bezoekje aan de "gezelligste groenteboer van de wereld". Zondagavond worden Zondag met Lubach en Homeland gekeken, maar een avond stappen zit er naar eigen zeggen niet meer in. “Ben je gek, ik? Mijn god, nee, jongens ik herstel daar ook niet zo snel meer van", zegt ze lachend.
Waar ze wel altijd tijd voor maakt is politiek. Zelfs zoveel tijd dat het thuisfront overweegt haar op een 'politiek dieet' te zetten. "Als ik op vakantie ben schakel ik over op internationale politiek. Dan zeggen ze weleens 'leg die stomme telefoon eens weg, de zon schijnt, er staat een drankje klaar, f*ck het nieuws!'" Lol.
'Politiek? Dat boeit jongeren geen ^$!'
Ho stop, daar moet je bij Myrthe niet mee aankomen! Ze denkt dat jongeren politiek juist interessant vinden, alleen niet op de manier waarop er nu over wordt gesproken. Ze noemt dat 'het spel met de poppetjes'. Welke partij wil met wie samenwerken, die zegt dit die zegt dat, dan is er een semi-ruzie en een week later begint alles vrolijk opnieuw. "Misschien wordt politiek interessanter als je een kijkje in de keuken krijgt. En de achterkant van het politieke bedrijf een keer meer aandacht krijgt in plaats van het spel met de poppetjes."
Dus dat bedoel je met onder motorkap kijken?
Ongeveer. We zijn er volgens er Myrthe bewust of onbewust klaar mee dat ons constant dingen worden voorgeschoteld die zo zijn getest dat ze hoog mogelijk scoren bij een bepaalde groep. Bijvoorbeeld bij reclames voor wasmiddel bekijken reclamebureaus of jouw hersengebieden qua blijheid oplichten in een hersenscan als je de reclame ziet. Producten en diensten worden in zogenaamde focusgroepen bij mensen getest wat ze er bij denken. In de politieke campagnevoering worden zulke technieken ook toegepast om de achterban in kaart te brengen. Ze zegt dat politieke partijen daarom constant zoeken naar waar jij iets bij voelt, om dat gevoel te bedienen met hun eigen standpunten. Zo gaan we met Myrthe op onderzoek uit hoe alle dingen die geen politieke ideeën zijn, onze stem op een politieke partij toch beïnvloeden.
Cool! Wil je nog een keer reclame maken voor je programma:)?
"De eerste stap richting een politieke partij zet je op basis van inhoud. Dan kom je in een vakje: links of rechts, progressief of conservatief. Binnen dat vakje is een wereld waar een hoop te kiezen valt en kunnen de raarste dingen ervoor zorgen dat je a, b of c kiest. Hoe betere je díe dingen snapt, hoe inhoudelijker je keuze wordt op 15 maart. Dat is denk ik een goede reden om te kijken." Zo is het maar net!
What the Hague?! is iedere donderdag om 21.05 te zien op NPO 3.