Maurice de Hond gebruikte privérekening voor donaties
- 7 minuten leestijd
De opiniepeiler gebruikte maandenlang zijn privérekening om donaties te innen voor zijn stichting Oordeel Zelf. Dit blijkt uit onderzoek van onze redactie in samenwerking met het onderzoeksplatform Pointer.
Naast donaties kreeg De Hond ook geld van vastgoedondernemer Klaas Hummel, hiermee kon hij zijn kritiek op het coronabeleid van de overheid verspreiden. “Maurice de Hond heeft een zak met geld gekregen om zijn ideeën in een campagne uit te breiden”, vertelt onderzoeksjournalist Peter Keizer. De Hond komt inderdaad naar buiten met de campagne: ‘Smart Exit’. Ook zien we een verandering in de toon van de de opiniepeiler.
DE HOND HEEFT ZIJN MENING AL KLAAR EN ZOEKT DAAR BEWIJS BIJ
Wetenschapper en statisticus Casper Albers vindt het vooral problematisch op welke basis de opiniepeiler conclusies trekt. “Hij gaat heel selectief op zoek in de literatuur, in buitenlandse interviews en in buitenlandse media. En dat wordt dan aangedragen als bewijs. ”Volgens de statisticus gebruikt De Hond voor zijn cijfers altijd een beetje dezelfde stijl: hij heeft van te tevoren zijn mening al klaar en zoekt daar het bewijs voor. Albers: “En dat is in de wetenschappelijke houding eigenlijk andersom. Je bestudeert eerst de wereld om je heen en op basis daarvan ga je een mening vormen.”
MAURICE DE HOND IS GEEN WETENSCHAPPER
Het is duidelijk: De Hond is geen wetenschapper. Hoe komt het dan dat hij telkens zo sterk in de spotlights staat? En hoe komt hij aan inkomsten voor een gelikte campagne waar iedere marketeer jaloers van kan worden? Een antwoord vinden we wellicht in de relatie met vastgoedondernemer Klaas Hummel. Met behulp van Pointer-collega Peter Keizer zijn we er achter gekomen dat de aerosolen campagne van de Hond gesponsord blijkt te worden door de ondernemer. De twee critici van het coronabeleid zijn op 12 mei 2020 samen de website Smartexit.nu gestart waarin ze beweren dat de anderhalve meter geen zin. Wat wel? Goede ventilatie.
Ik denk dat ik meer in mijn pink heb als wetenschapper dan menigeen die we regelmatig op de televisie zien.”Maurice de Hond
We legden onze bevindingen voor aan vastgoedondernemer Klaas Hummel. “Ik werd gebeld door Maurice de Hond. Toen zei hij: ik wil een website opzetten. Dat vond ik ook een heel goed idee, maar gaf aan dat ik geen toegevoegde waarde kan leveren, want ik heb geen achtergrond om daar inhoudelijk iets voor te kunnen betekenen. En toen zei van: ‘nee, je hebt een achtergrond die wel van pas kan komen (lacht). Zou je voor wat centjes kunnen zorgen om die website op te zetten.’ En toen heb ik hem gesponsord met geld.” Zo kreeg de Hond een bedrag van rond de honderdduizend euro. Wel geeft de ondernemer verder aan dat dit zonder enige voorwaarde was.
“Maurice de Hond heeft een zak met geld gekregen om zijn ideeën in een campagne uit te breiden”onderzoeksjournalist Peter Keizer
1,5 METER SAMENLEVING IS ONNODIG, GOED VENTILEREN!
“Op het moment dat hij Smart Exit begint, wordt de website veel professioneler en verandert zijn strategie.” Ook begint hij volgens onderzoeksjournalist Peter Keizer met theorieën verspreiden waarin de anderhalve meter samenleving onnodig is en we daar vanaf moeten. Waar zit de oplossing voor hem dan in? Je raadt het al: goed ventileren.
Hummel: “Het publiek heeft hem behoorlijk gesteund. Ik weet niet welke bedragen maar aanzienlijke bedragen.” Hoe de Hond deze bedragen ontvangen heeft is onduidelijk. De collega’s van onderzoeksplatform Pointer stuiten binnen dit dossier wel op een grote toevalligheid. In de periode dat De Hond steeds vaker aan de talkshowtafels zit en online campagne voert voor ventilatie, zien we een aantal horecatyconen zich verenigen in een stichting met de naam Smart Exit. Dezelfde naam als de campagne en website van Maurice de Hond.
SMARTEXIT.NU EN STICHTING SMART EXIT, TOEVALLIG DEZELFDE NAAM?
“We hebben het echt over mensen met heel veel kroegen in Nederland. Won Yip, Laurens Meyer en Khalid Oubaha, het zijn echt de horecatycons van Nederland”, vertelt onderzoeksjournalist Peter Keizer. “Op het moment dat Maurice de Hond Smart Exit.nu begint komen zij met de stichting Smart Exit en brengen ze eigenlijk hetzelfde bericht naar buiten: de anderhalve meter samenleving is onwerkbaar en onnodig.” Voor deze ondernemers lijken de beweegredenen helder: met deze stichting probeert het drietal ervoor te zorgen dat anderhalve maatregel in de horeca ter discussie komt.
Keizer: “De horecaondernemers nemen op een gegeven moment de ideeën van De Hond over. Want dit is voor de horecatyconen een fijne boodschap. Zij zeggen: als wij gewoon goed ventileren in onze zaken, dan kunnen de kroegen weer open. En dan kunnen we weer doen wat we altijd deden in de kroeg en gewoon gezellig feestvieren.”
Natuurlijk kan dit alles puur toeval zijn. We legden deze bevindingen daarom voor aan een oprichter van Stichting Smart Exit, horecatycoon Won Yip. Hij vertelt ons dat er inderdaad contact is geweest met Maurice De Hond maar dat dit ging over het aanleveren van wetenschappelijke bewijs en adviezen voor hun stichting. Volgens de horecaondernemer was de keuze voor dezelfde naam puur toeval en ontkent hij verder een samenwerking met De Hond.
SMARTEXIT.NU WORDT MAURICEDEHOND.NL
Kort na dit gesprek bestaat de website Smart Exit niet meer. De website heet nu mauridedehond.nl. Wie naar de website surft ziet een gelikte site vol artikelen, rapporten, podcast en een wekelijks Maurice de Hond Corona Journaal, gepresenteerd door oud TMF-presentatrice Fabienne de Vries. Zo’n website onderhouden kost natuurlijk wat. Hierdoor rijzen er steeds meer vragen op in het Dossier De Hond. Na wat speurwerk van het Propaganda-team met behulp van Correspondent-journalist Sanne Blauw, kwamen we uit op een andere stichting: stichting Oordeel Zelf.
Oorspronkelijk had de stichting het doel om rechtvaardigheid en transparantie bij strafzaken te bevorderen. Deze stichting is gekoppeld aan de Deventer moordzaak. De Hond had in het verleden ook zijn ideeën in de media hierover niet onder stoelen of banken gestoken. Het blijkt dat dezelfde stichting sinds augustus 2020 veranderd is van doelstelling. Sanne Blauw vertelt ons dat de stichting nu als doel heeft om 'het bevorderen van een tegengeluid tegen het optreden van de overheid of overheidsdiensten'. Dit lijkt te gaan over de coronamaatregelen. Het is juridisch niet verboden om het doel van een stichting te veranderen. Maar als de donateurs geld hebben gegeven voor rechtvaardigheid en transparantie in ‘De Deventer Moordzaak’ en het geld wordt gebruikt voor campagnes tegen het coronabeleid, dan kunnen we daar vraagtekens bij zetten.
DONATIE GAAT NAAR PRIVÉREKENING VAN MAURICE DE HOND
Naar aanloop van de televisie-uitzending was Maurice De Hond niet bereid tot medewerking voor commentaar. Vlak voor de uitzending mailt De Hond onze redactie dat hij forse bedragen heeft overgemaakt naar zijn stichting. Inmiddels heeft hij zijn donatieknop veranderd en verwijst deze niet meer naar zijn privérekening.
Research : Nick Felix en Sanne Blauw
Tekst: Sakina Elkayouhi