Perry Romanowski is een cosmetisch scheikundige, en maakte jarenlang shampooformules voor de industrie. Waar moet je volgens hem op letten bij het kopen van shampoo?
De keuze is reuze. Of toch niet?
Het aanbod van shampoo is enorm, sommige merken hebben wel vijfentwintig varianten in het schap staan. Toch is het zo dat in de wondere wereld van shampoo er maar een beperkte lijst van ingrediënten is die producenten kunnen gebruiken. Alle merken vissen uit diezelfde vijver, ze gebruiken ze in verschillende samenstellingen, maar de overeenkomsten zijn veel groter dan de verschillen.
Dus welke moet je kiezen?
Perry’s belangrijkste tip bij het kopen van shampoo: laat je niet afleiden door de fabeltjes op de voorkant. Kijk op de achterkant van de verpakking. Als de eerste vijf ingrediënten hetzelfde zijn, dan is het min of meer dezelfde shampoo.
De rest van de verschillen is vaak cosmetisch, er zit een andere kleur of geur in, of een ander ‘wonderstofje’, zoals keratine, diamant of zijde. Op die laatste categorie ingrediënten wordt de marketing gebaseerd, maar die doet in essentie helemaal niets.