Waarom alles uit Korea nu zo intens populair is
- 3 minuten leestijd
De opmars van K-Pop is de afgelopen jaren niet te stuiten. De populariteit van K-popartiesten is wereldwijd zo groot dat er met dit genre honderden miljoenen dollars per jaar worden verdiend. Ook in Nederland wordt K-pop alleen maar groter.
Maar niet alleen K-pop wint steeds meer terrein in Nederland, ook K-Food, K-Drama en K-Beauty worden door steeds meer mensen geliefd. Emma en Défano kijken in Happy Trending naar de aantrekkingskracht van K-wave. Het mooie totaalpakketje van Koreaanse producten en entertainment dat enorm in populariteit aan het toenemen is.
Emma en Défano gaan langs bij de The Miso Zone, een populaire K-Pop-dansgroep. Carlo, lid van de dansgroep, vertelt dat hij vroeger het idee had dat Aziaten niet cool waren. Door de populariteit van K-pop is er nu voor hem een vorm van representatie en hierdoor ziet hij nu in dat het achterhaald is om te denken idee Aziaten niet cool zouden zijn.
Défano ontmoet Mai Verbij, een expert in Aziatische popcultuur. Mai denkt niet dat K-wave een specifieke doelgroep heeft. Volgens haar is de K-wave-trend het populairst onder mensen tussen de twaalf en dertig jaar oud. Mai is zelf half Oost-Aziatisch en ze vertelt dat de zichtbaarheid van de Oost-Aziatische cultuur voor haar een van de positieve kanten van deze trend is. Ook deze trend kent uiteraard nadelen. “Je ziet dat er in Korea een enorme ‘wij-cultuur’ is. Je leeft naar wat de maatschappij van je verlangt en dat betekent dus ook dat een artiest of een acteur ook doet wat de fan eigenlijk van hem of haar verwacht,” vertelt Mai aan Défano. Hierdoor streeft men continu naar perfectie. Mai vertelt dat artiesten geen relatie mogen hebben. Als je als artiest wel een relatie hebt, verlies je fans wanneer dit nieuws uitlekt. Mai vertelt dat in Korea recent enkele gevallen van zelfdoding zijn geweest onder artiesten, vanwege de wurgcontracten die zij hebben of de sociale druk die ze niet aankunnen.
Emma gaat langs bij een K-beautyzaak met alle middelen in huis om je de populaire ‘glass skin’ te geven. In Korea wordt men van jongs af aan geleerd om goed voor je huid te zorgen. Het is namelijk beter om het probleem, in dit geval een slechte huid, bij de wortels aan te pakken. Dit in tegenstelling tot de Westerse manier, waar we met een flinke laag make-up de oneffenheden proberen te maskeren. Eigenaar Meiyi vertelt dat het hebben van een goede huid in Korea belangrijker is dan je zou denken. Bij bijvoorbeeld een sollicitatiegesprek zou het hebben van een slechte huid kunnen leiden tot een afwijzing. Over Koreanen met een slechte huid wordt gedacht dat zij niet goed voor zichzelf kunnen zorgen. Als je niet goed voor jezelf kan zorgen, ben je volgens de Koreaanse maatstaf ook niet in staat om bepaalde functies binnen een bedrijf uit te voeren.
Benieuwd naar meer voor- en nadelen rondom de K-Wave? Of benieuwd wie een potje Squid Game wint, Défano of Emma? Kijk dan de aflevering hier terug: