LogoOver NPO

Het Lubach-effect reikt ver

De avondshow met Arjen Lubach (VPRO)

Arjen Lubach heeft een reputatie opgebouwd als presentator van agendasettende programma’s. Met een mix van satire en actualiteiten weet hij een brede en relatief jonge doelgroep te bereiken met items en filmpjes, waarin soms complexe maatschappelijke onderwerpen op een toegankelijke manier worden becommentarieerd.

Jumbo-reclame

Niet zelden leiden de onderwerpen tot publicaties in andere media en tot Kamervragen. Van de controversiële Jumbo-reclame rond het WK tot het bespreekbaar maken van het onterechte beeld van “koeienromantiek” op boerenbedrijven. Een item over Heineken zorgt voor veel bewustwording over de activiteiten van het biermerk in Rusland. De Volkskrant schrijft een artikel over het boycotten van het merk na de uitzending, en een bioscoop in Meppel doet Heineken in de ban na de uitzending. Dit zijn allemaal spraakmakende voorbeelden van het ‘Lubach-effect’, die het maatschappelijk debat verrijken en soms op gang brengen. 

NPO Logo
Snel naar
Toegankelijkheid
Algemene inkoopvoorwaarden
Privacy en security
Cookiebeleid
Adverteren (Ster)