Popcorntijd: The Hateful Eight
Popcorntijd: The Hateful Eight
- 3 minuten leestijd
In Popcorntijd bespreekt Melvin Bruhn wekelijks het leukste filmnieuws en de beste kijktips. Deze week de nieuwe Tarantino.
Een
nieuwe Tarantino-film blijft een evenement. Of je nou een fan bent of niet, als
filmliefhebber blijft het interessant om te zien wat hij gemaakt heeft. Hij is
dan ook de enige filmmaker die ermee wegkomt om zijn films te nummeren: The 8th
film by Quentin Tarantino. En dan hebben we het in dit geval over The Hateful
Eight, die vanaf vandaag in de bioscoop draait. Het is na het succesvolle
Django Unchained zijn tweede western, maar dit keer meer ‘vintage’ Tarantino,
wat zowel goed als slecht nieuws is. Acht ongure types moeten tijdens een storm
in een hut schuilen, maar vertrouwen elkaar geen seconde: een setting waar de
filmmaker zich thuis voelt. Het geweld en de scherpe dialogen vliegen je weer
om de oren, wat ontzettend vermakelijk is, maar we hebben het allemaal al eens
eerder gezien. Het knappe aan Tarantino is dat hij zo goed als alle genres zich
eigen maakt en ze herkenbaar van zijn hand zijn. Maar voegt hij er ook
daadwerkelijk iets aan toe?
Naar
mijn mening onderscheid film zich van andere kunstvormen door montage en
bewegend beeld. Voor een sterk verhaal kan je een boek lezen, voor mooie muziek
zet je je favoriete album op en als je indrukwekkend acteerwerk wilt zien kan
je naar het theater. Uiteraard kan film dit ook allemaal, maar de
daadwerkelijke kracht van cinema is, dat een verhaal middels beeld en montage
verteld kan worden. Personages en verhaal zijn uiteraard belangrijk, maar naar
mijn mening niet zo essentieel voor een bijzondere filmervaring als de
bovengenoemde elementen. Tarantino lijkt het belang van beeld te onderschrijven
door The Hateful Eight in 70MM formaat uit te brengen (in Nederland in EYE
Amsterdam). Dan moet de film zich daar alleen wel voor lenen. En in het eerste
half uur is dat ook zo. Prachtige shots van de omgeving (veel sneeuw en paarden)
zorgen ervoor dat je als kijker je volledig kan verliezen in de sfeer en het
beginnende verhaal. Maar op het moment dat iedereen in de hut zit kijken we
weer twee uur lang naar pratende, scheldende en schietende mensen. Het is zijn
debuutfilm Reservoir Dogs, maar dan met cowboys.
Nog twee te gaan
Afgelopen
jaar bliezen de films Son of Saul en Mad Max: Fury Road mij omver door pure
visuele zeggingskracht. 2016 begint met de achtste film van Quentin Tarantino:
ontzettend vermakelijk, maar ik denk dat het goed is dat hij het bij zijn
voorgenomen tien films houdt. Voor een tv-serie hoef je je als filmmaker
tegenwoordig helemaal niet meer te schamen.
Vorige week in Popcorntijd: Het allerbeste van 2015
Over Melvin
Van je hobby je werk maken. Het is Melvin Bruhn gelukt! Hij
werkt als Aankoper Speelfilm bij de NPO. Alle films die door Melvin worden
aangekocht zijn uiteindelijk te zien op een van de zenders van de NPO en
on-demand. Na zijn studie Theater -film en televisiewetenschappen heeft hij bij het Nederlands Film Festival gewerkt om vervolgens aan de slag te gaan bij de NPO.
@melvinbruhn