Bij afbakbroodjes uit de supermarkt weet je niet precies wat je koopt
- Artikel
- 27 sep 2022
- 2 minuten leestijd
Desem, spelt, rustiek, bourgondisch, luxe en volgranen: de afbakbroodjes in de supermarkt hebben mooie namen, maar niemand weet precies wat er in zo’n afgebakken broodje gaat. De consument tast in het duister en daar moet verandering in komen, vindt De Consumentenbond.
Brood kleuren
Supermarkten en broodfabrikanten staan erom bekend dat ze brood kleuren. Door moutmeel toe te voegen aan witbrood wordt het bruiner van kleur en krijgt het een iets andere smaak. De voedingsstoffen blijven gelijk aan dat van witbrood, aangezien moutmeel niets doet voor de voedingswaarde. Als consument kun je dit normaliter makkelijk controleren door zich op het etiket te richten. Bij afbakbrood, dat kant en klaar in het schap ligt, is die optie er bij de meeste supermarkten niet.
Tot 88 procent witbrood
Uit onderzoek van De Consumentenbond blijkt dat tot 88 procent van het aanbod witbrood blijkt te zijn. Sandra Molenaar, directeur van De Consumentenbond zegt hierover: ‘’Helaas kun je niet afgaan op de kleur om in te schatten hoe gezond een broodje is, want veel supermarkten kleuren hun witbrood donker. En ook namen zoals desem, spelt, rustiek, bourgondisch, luxe en volgranen bieden weinig houvast, die zeggen niets over de voedingswaarde. Daarom is het zo belangrijk dat supermarkten helder zijn over de ingrediënten, de voedingswaarde en of een broodje wit, bruin of volkoren is.’’
Het is volgens de Warenwet verplicht om te vermelden of het om wit, bruin of volkoren brood gaat, maar tot nu toe wordt deze regel bij verse afbakbroodjes, die je zelf in een plastic zakje stopt, massaal door supermarkten genegeerd.
Supermarkten beloven beterschap
Verschillende supermarkten beloven beterschap en hebben toegezegd snel aan de slag te gaan met het vermelden van de juiste informatie bij de kant-en-klare afbakbroodjes. Zo weet de consument hopelijk in de toekomst wel wat 'ie koopt.
Bron: Consumentenbond