In Universiteit van Nederland gaf Mr. dr. Bart Schermer les in welke data er over ons te vinden is. Hier keken wij het meest van op:
Vanaf maandag 17 oktober zien we tijdens de Privacyweken op NPO 3 een vijftal bijzondere gastcolleges van de Universiteit van Nederland rondom het thema privacy. Dit zijn voor ons de 6 meest opvallende lessen die we konden trekken uit het eerste college van Mr. dr. Bart Schermer.
Amazon gaat je boeken opsturen vóórdat je ze hebt gekocht
Aan de hand van de data die Amazon onthoudt, kan het in de nabije toekomst voorspellen welke boeken wij gaan kopen. Klinkt nog ingewikkeld, maar Amazon heeft al een patent aangevraagd op de software hiervan. Is het dan toch dichterbij dan je denkt?
Barbie neemt je gesprekken op
De nieuwe Hello Barbie is een mooi voorbeeld van een data-recorder die er onschuldig uit ziet. Je kunt namelijk praten met deze pop, die dan ook nog eens intelligent terug praat. Dat gesprek blijft alleen niet tussen jou en die Barbie. De opnames gaan namelijk naar een database bij producent Mattel, die jouw gesprek met Barbie gaan analyseren...en wat eigenlijk nog meer?
Bedrijven en de overheid willen profielen van ons maken
Op basis van gegevens van alle apparaten die in contact staan met het web zijn er profielen van ons allemaal te maken. Maar wie weet er uiteindelijk het meeste van ons? Is dat Google, of is dat de overheid?
Facebook geeft bijna 100 datapunten over jou weg aan bedrijven
Om gerichte advertenties te kunnen verkopen, biedt Facebook bijna 100 verschillende datapunten aan bedrijven aan. 100 verschillende dingen waarbij we niet stil staan dat Facebook het weet.
Staples laat je meer betalen in sommige regio's
Stel je hebt een pakje nietjes nodig, dan kom je al gauw bij een kantoorboekhandel als Staples uit. Staples weet echter waar jij bent, weet hoeveel concurrenten er in de buurt zijn en past zijn prijzen daar op aan.
Algoritmes discrimineren
Computers en algoritmes zijn afhankelijk van de gegevens die wij in het systeem stoppen. Soms zijn de fouten in zo'n algoritme zó subtiel, dat je het haast niet kunt zien, tot je geconfronteerd wordt met de negatieve gevolgen. Zo kunnen ze heel racistisch blijken te zijn, wanneer gevoed met de verkeerde gegevens.
Dit gebeurt nog meer tijdens de Privacyweken op NPO 3.
Universiteit van Nederland: maandag 17 t/m vrijdag 21 oktober, rond 22:30u bij NTR op NPO 3