Twee handjes aan het stuur en gas op de plank! BNN laat je vanavond om 20.30 meerijden over de gevaarlijkste wegen. Kortom, gordeltje om!
Aflevering 2
Het wilde westen van Europa. Angstaanjagende wegen en diepe afgronden, welkom in Albanië en Kosovo! Ferry Doedens en Ronald Giphart verkennen in de tweede aflevering de wegen - of nou ja, grindpaden en moddersloten - van deze twee ruige landen.
Dag 1 Tirana - Pogradec
Tirana is een moderne stad met uitstekende wegen. Maar wel een met files die nog drukker zijn dan de gemiddelde Primark op zaterdag. Als Ferry en Ronald dit overleven, komen ze in een totaal andere omgeving. Eén keer knipperen en het landschap verandert. Terwijl Ronald met een knijpende sluitspier en het zweet op zijn voorhoofd de bijrijdersstoel bevochtigt, rijdt Ferry op z’n dooie gemakje langs het 250 meter diepe ravijn. Nog maar 85 kilometer Ronald.
Ze komen aan bij het meer van Ohrid, de holy grail van vandaag. Hier brengen ze de nacht door. Opgelucht komen ze aan bij hun eerste slaapplek en Ferry moet iets bekennen. Zijn moeder weet niet eens dat hij in Albanië zit. Maar goed, dat zijn zorgen voor later: eerst dat ijskoude biertje!
Dag 2 Tomorr gebergte - Corovode
De weg die Ferry en Ronald vandaag afleggen, heeft een beruchte reputatie. Menig chauffeur is hier regelrecht de afgrond in verdwenen. Door grote armoede tijdens het communisme van dictator Enver Hoxha was er namelijk geen geld voor goede wegen. Dus 90 procent is nog steeds onverhard. Tel daar idioot rijdend vrachtverkeer en nul vangrails bij op en je weet: autorijden is hier niet voor mietjes.
“Oeh kutje plofkip!” De heren rijden dwars door het gebergte als het opeens fout gaat. De auto zit muurvast in de bagger. Een ontspannen modderbad wordt het niet. Maar ze weten zich eruit te worstelen. Een paar uur later schuiven ze aan bij de hangbejaarden van het dorp voor een barbecue. Als het weer omslaat, is het tijd om te slapen.
Dag 3 Corovode - Vlore
Ferry en Ronald vertrekken naar het zuiden via een sluiproute door de bergen. Fast en furious vliegen ze over de laatste meters asfalt. Dan laat het grind overal los en wordt de weg onbegaanbaar. Terwijl Ferry het hele scheldwoordenboek opsomt, vindt Ronald het tijd voor een stukje Turks Fruit.
Ronald leest Ferry een hitsige bladzijde voor en zo tuffen ze nog 35 kilometer door de bergpassen. Het is de enige route, maar wel een gevaarlijke. In gedachten zien ze hun kruisjes met fotootjes al langs de kan van de weg staan. Uiteindelijk doen ze ruim negen uur over de 193 kilometer die ze vandaag rijden, maarrrr, Vlore is in zicht!
Dag 4 Karavasta Laguna - Skoder
Vandaag bezoeken de mannen de Spac-gevangenis, een gruwelijk communistisch werkkamp. Verborgen in de bergen van Albanië. De mannen ontmoeten Djep. Hij vertelt over de afgrijselijke misdaden die hier plaatsvonden. Dag in dag uit werkte je als gevangene in de kopermijnen en stierf je door marteling. Of erger: je werd levend van de berg gegooid. En dan te bedenken dat dit kamp pas eind jaren '90 werd gesloten. Bizar.
Dag 5 Skoder - Pristina
De gebeurtenissen van de vorige dag komen rammetje hard binnen. Maar Ferry en Ronald moeten het achter zich laten. Letterlijk. Ze stappen op de ferry richting Kosovo. Dat vindt vooral Ferry fantastisch. Verrassend. Amper over de grens bij Kosovo kruist een nieuw avontuur hun pad. Naja 100.000 avontuurtjes om precies te zijn. De route ligt namelijk vol landmijnen. De tastbare erfenis van de oorlog. Feest. Een groepje veteranen is bezig ze op te ruimen. Onze dappere dodo’s besluiten een handje te helpen. Gelukkig zit het donorcodicil van Ronald in z’n linkerachterzak. Just in case.
Lang blijven ze niet, want de laatste meters komen eraan. Na vijf dagen vol kilometers diepe ravijnen, afgronden en indrukwekkende geschiedenis, komen Ferry en Ronald aan bij Prestina. Opgelucht, maar voldaan.
Ga terug naar de overzichtspagina van seizoen 2 of seizoen 1. Maar pas nadat je de eerste aflevering helemaal hebt teruggekeken!