Anna Nooshin over haar favoriete lerares
- 3 minuten leestijd
Iedereen had wel een favoriete leraar op de middelbare school. Deze week vertelt ondernemer en presentatrice Anna Nooshin over haar middelbareschooltijd en over haar favoriete lerares, die ze wel heel goed kent. ‘Ze behandelt leerlingen als gelijken.'
Op mijn middelbare school, het Hermann Wesselink College in Amstelveen, was ik niet zo vaak te vinden. Ik verzon liever achteraf excuses waarom ik er niet was, dan dat ik in de les zat. Met mijn twee beste vriendinnen, Marenne en Mara, ging ik veel op pad. We waren echt altijd samen, onafscheidelijk. Marenne en ik zaten samen op dezelfde school en Mara helaas op een andere. Maar dat weerhield ons er niet van elke dag samen te zijn. Vanaf zo ongeveer ons vijftiende maakten we met z’n drietjes vaak uitstapjes naar Amsterdam onder schooltijd. We leefden echt in ons eigen wereldje. Maar al waren we er bijna nooit; we leverden wel netjes alles in. Al was dat meestal op de valreep en flansten we vaak één dag van tevoren alles in elkaar. Dat lukte niet altijd, maar dan wist ik wel 101 redenen te verzinnen waarom ik iets niet op tijd af had.
Schoolfoto's van Anna
Goede onderhandelaar
Ik was heel slecht in wiskunde en economie, maar had wel het profiel ‘Economie en maatschappij (E&M)’. Daardoor heb ik helaas wel een herkansing moeten doen. Gelukkig was ik wel een hele goede onderhandelaar. Als ik vond dat ik een hoger cijfer verdiende dan beargumenteerde ik dat zodanig dat ik het vaak ook kreeg. Bij welke leraar dat was maakte eigenlijk niet uit. Bij Aardrijkskunde waren Maren en ik ooit betrapt op spieken. Toen heb ik mijn cijfer met onderhandelen van een 1,5 in een 2,5 weten te veranderen.
'Terugkijkend heb ik enorm veel respect voor leraren’
In de les was ik vaak met allerlei andere dingen bezig, behalve de lesstof. Terugkijkend heb ik enorm veel respect voor leraren. Een positie innemen voor de klas is niet makkelijk. Je kunt jezelf als leraar niet geforceerd boven je leerlingen willen zetten, én net zo cool willen zijn. Dat kan backfiren.
Meegaan met de tijd
Ik vind dat onderwijs moet meegaan met de tijd. Leerlingen mogen best dingen bekritiseren of zich afvragen waarom ze iets überhaupt nog moeten leren. Het is best begrijpelijk dat in deze tijd, waarin zoveel digitaal is en alles heel snel verandert, veel vakken overbodig lijken. Aan leraren de taak om respectvol om te gaan met de geluiden vanuit de leerlingen en te luisteren naar hun mening.Natuurlijk overwicht
Mijn favoriete lerares? Dat was er niet per se een van mijn middelbare school, maar dat is mijn eigen moeder. Zij is docente Engels op een middelbare school. Wat ik heel mooi vind aan mijn moeder haar manier van onderwijzen is dat ze haar leerlingen als gelijken behandelt. Ze legt veel verantwoordelijkheid bij haar leerlingen. Toch heeft ze een natuurlijk overwicht, waardoor de leerlingen veel respect voor haar hebben. ‘Alle leerlingen moeten hun eigen fouten kunnen maken’, is één van haar overtuigingen. Leerlingen nemen haar heel snel in vertrouwen en durven zich snel open te stellen. Zij heeft mij geleerd om niet te oordelen, proberen een ander de ruimte te geven en een open blik te hebben voor alles. Door haar sta ik open voor nieuwe dingen en weet ik dat ik nooit uitgeleerd ben.’Benieuwd hoe Tim en Nicolaas het voor de klas doen? Kijk 100 dagen voor de klas, iedere donderdag rond 20.50 uur op NPO 3.