198 km per uur skaten!
- 4 minuten leestijd
In de eerste aflevering van Jules Unlimited ontmoet Maurice Dirk Auer, die op skates met een straalmotor op zijn rug 198 km per uur haalt.
Een
echte thrillseeker
Dirk is is verslaafd aan snelheid en adrenaline
en is sinds 1991 bezig met pogingen om bestaande records te verbreken en nieuwe
te vestigen op inlineskates.
Eerst hing hij nog “gewoon” achter raceauto’s, maar hij bedacht in 2003 iets waarmee hij zelf de snelheid kon maken en bepalen: Jetpackskaten. Hij ontwikkelde een speciale ‘rugtas’ met daarin straalmotoren. En zo kan hij een snelheid van 198 kilometer per uur behalen!
Inmiddels
heeft hij al meerdere wereldrecords op zijn naam. We zetten ze even voor je op
een rijtje:
- Snelheidsrecord op skates achter
een Porsche met 307km/h
- Snelheidsrecord op skates achter
een motor met 291 km/h
- 1/4 mijl record (400m) op skates achter
een motor met 212,34 km/h in 11.61 seconden
- Snelheidsrecord met JetCat
turbines (jetpack) op skates met 198km/h en een 1/4 mijl record met 13:52 sec
- 1/4 mijl achter een dragauto met
256km/h in 8,41 sec
- Bobby Car Speed Record (een
speelgoedwagen met straalmotoren)
- In november 2007 racete Dirk in
Top Gear. Op inline
skates met Jetpack rugtas reed hij sneller dan een Aston Martin V8.
De techniek
Hoe werkt het precies? De jetpack is uitgevoerd met 2 JetCat turbines, oftewel mini straalmotoren. De basis van de meeste straalmotoren is hetzelfde: lucht wordt ingezogen aan de voorkant en samengeperst. Daarna wordt er brandstof toegevoegd en het resulterende mengsel wordt ontstoken.
Deze verbranding produceert grote hoeveelheden warmte. Hierdoor zetten gasmengsel en de ontstane verbrandingsgassen sterk uit waarna ze aan de achterkant met hoge snelheid worden uitgestoten. De reactiekracht van deze straal gas levert de voortstuwende kracht. Het "vermogen" van een straalmotor wordt dan ook niet in kW (of pk) maar in Newton (of kilogram, pond) stuwkracht uitgedrukt.
Tips van Dirk
Logisch dat Maurice ook op die skates moest met een jetpack op zijn rug. Maar als je dat nog nooit hebt gedaan is dat natuurlijk levensgevaarlijk. Balans vinden op skates is niet zo moeilijk, maar met 20 kilo aan straalmotor op je rug, is dat toch lastig.
Ook krijgen je bovenbeenspieren het zwaar. De positie waarin je racet (halve squad) zorgt ervoor dat je bovenbenen snel verzuren. “Maurice will be suffering”, zegt Stephan, de assistent van Dirk. Het gewicht van de rugtas maakt het zwaar, en ook het draagcomfort is niet optimaal. De stalen constructie prikt hier en daar in je rug. Dirk traint iedere dag en is super fit. Hij kan per dag ongeveer 10 runs doen met de jetpack, waarna hij wel helemaal gesloopt is.
Een run met de jetpack duurt ca. 30 sec tot 1 minuut. Dirk kan in die korte tijd een snelheid van 198km per uur bereiken. De eerste keer op de baan moest Maurice het zonder jetpack doen om aan zijn houding te werken waarna hij advies kreeg van Dirk om zijn houding te verbeteren.
Dirk gaf Maurice daarnaast uitleg over de werking van de jetpack, de manier waarop hij het veiligst kon racen en wat hij moest doen als hij uit balans raakt.
De ontknoping
‘Euh, jongens, wat doet hij nou?! Nee, hij racet dat hele circuit af joh!! MAURICE!! STOP!!!’ schreeuwt Dirk, de uitvinder. Maurice heeft voor het eerst de jetpack op zijn rug en zou rustig tot de eerste bocht van het circuit rijden om daar om te keren en de camera tegemoet te racen. Maar wat blijkt: de stopknop werkt niet! Hij gaat harder en harder en vliegt bijna door de bochten van het circuit. Nu Maurice uit het zicht verdwenen is, springt de crew met draaiende camera in de pick-uptruck om hem te volgen. Na drie bochten vinden ze hem. Liggend op zijn buik in het grind naast de baan. Zwarte rook stijgt op uit de gloeiend hete jetpack op zijn rug. Om te stoppen heeft hij zichzelf op volle snelheid in de berm laten vallen. Op het moment dat de crew bij hem is, staat hij langzaam en verslagen op. De straalmotor is flink beschadigd, maar hijzelf gelukkig ongedeerd. Dirk kon de jetpack die middag nog herstellen door er een nieuwe straalmotor in te plaatsen. De volgende dag konden de opnames gelukkig worden hervat. Hierdoor kon Maurice alsnog ervaren hoe het is om te racen met een jetpack op je rug – en ook weer veilig tot stilstand te komen.