5 dingen die je moet weten als je influencer wil worden
- 4 minuten leestijd
Wat wilde jij vroeger later worden? Dokter, leraar, chef-kok of misschien wel profvoetballer? Vandaag de dag hebben jongeren hele andere dromen. Kinderen willen liever influencer worden dan astronaut.
Wat wilde jij vroeger later worden? Dokter, leraar, chef-kok of misschien wel profvoetballer? Vandaag de dag hebben jongeren hele andere dromen. Er was grote verbazing in het Verenigd Koninkrijk toen uit een onderzoek bleek dat kinderen liever influencer wilden worden dan astronaut. En ook in de Verenigde Staten vielen ze van hun stoel: 54% van de jongeren die daar aan een onderzoek meededen, wilden later hun brood verdienen als influencer.
Op dit moment zijn er zo’n 50 miljoen mensen wereldwijd die zichzelf als influencer (of ‘creator’) beschouwen. En de influencermarkt zou inmiddels meer dan 15 miljard dollar waard zijn. Op social media vliegt de content ons om de oren, maar is het carrièrepad van een influencer écht zo mooi als het er op Instagram en TikTok uitziet? Wij hebben 5 punten op een rij gezet om op te letten als jij stiekem droomt van een toekomst als influencer.
1. Hoe weet je of je eerlijk betaald krijgt?
De loonkloof is een serieus probleem in de influencerindustrie. Uit een Engels onderzoek blijkt dat wat influencers betaald krijgen door bedrijven die via hen adverteren, vaak verschilt op basis van hun gender, afkomst of beperkingen. Adesuwa Ajayi richtte het Instagram-account Influencer Pay Gap op, waar influencers anoniem hun ervaringen over samenwerkingen met merken kunnen delen – en daaruit blijkt dat er behoorlijk ongelijk wordt betaald.
2. Eigen baas… of niet?
Als influencer werk je niet in loondienst voor een bedrijf, maar opereer je als ZZP’er: zelfstandig ondernemer, eigen baas. Dat geeft natuurlijk veel vrijheid en je kunt zelf kiezen voor welke bedrijven je wel of geen reclame wil maken. Maar uit onderzoek blijkt dat veel influencers een onregelmatig inkomen en weinig zekerheid hebben. Er staat nergens officieel vast op hoeveel geld je als influencer recht hebt voor bijvoorbeeld een gesponsorde post, waardoor influencers hun eigen waarde moeten bepalen. Hun creatieve talent wordt vaak onderschat door bedrijven, wat er zelfs toe kan leiden dat bedrijven van influencers verwachten dat ze ook wel gratis content kunnen maken. In Nederland besloot de bekende influencer Mascha Feoktistova van Beautygloss de vele pakketten die ze van bedrijven toegestuurd kreeg niet meer aan te nemen, onder anderen omdat bedrijven verwachtten dat zij kosteloos reclame zou maken voor die producten.
3. Niet jijzelf, maar algoritmes bepalen je populariteit
Algoritmes ken je vast van Instagram: als jij op een filmpje van een konijn klikt, krijg je ineens veel meer filmpjes van konijnen aangeboden, omdat Instagram nu denkt dat jij van konijnen houdt. Voor influencers is het natuurlijk belangrijk om in jouw algoritme te belanden. Daarom strijden ze voor jouw aandacht, bijvoorbeeld door intieme en heel persoonlijke dingen te delen. De druk om ‘relevant’ te blijven is hoog, want – blijkt uit onderzoek van een Amerikaanse professor – als influencers een platform als Instagram niet genoeg boeiende content geven, kunnen ze worden ‘gestraft’ door het algoritme, waardoor hun content minder goed zichtbaar wordt.
4. Wat is werk en wat is privé?
Wanneer je Instagram opent zie je het eigenlijk altijd: nieuwe posts of stories van de influencers die jij volgt. En misschien verwachtte je zelfs wel dat je nieuwe content zou zien. Influencers zijn zich hier enorm van bewust. De angst om zichtbaarheid te verliezen is groot en dus is het belangrijk om op elk moment van de dag online aanwezig te zijn. En die verleiding is moeilijk te weerstaan: je telefoon heb je immers altijd bij de hand. De scheiding tussen werk en privé verwatert, waardoor veel influencers extreem veel uren maken.
5. Mentale gezondheid is geen grapje
Influencers, YouTubers en content creators krijgen veel te maken met online beledigingen. Over hoe ze eruitzien of over wat ze posten op hun kanaal. Dat kan soms zo ver gaan, dat ze er serieuze mentale problemen aan overhouden, zoals depressies, angst- en eetstoornissen en ook ‘body dysmorphia’ (waarbij je slecht over je eigen lichaam gaat denken). In Nederland trok het bekende koppel Nicolette van Dam en Bas Smit hier eerder over aan de bel. Zij schreven op hun Instagram: “Influencers hikken tegen een depressie aan door de druk van likes, volgers, etc. Ze concurreren elkaar dood en net als bij dj's en topsporters is er maar een handjevol dat er echt geld mee verdient.”