Datingapp match? Neuromarketeers kunnen voorspellen bij wie jij naar rechts gaat swipen
- Artikel
- 09 feb 2024
- 4 minuten leestijd
‘Iemand heeft je geliket’: datingapps zetten trucs in om jou te trekken naar hun app, waar je moet blijven swipen door een oerwoud aan mensen. Mensen met een zonnebril op, of met enkel een groepsfoto. Bij wie je naar rechts swipet? Dan weet neuromarketeer Tim Zuidgeest al, voordat jij het weet.
Datingapps maken swipen verslavend
Dat we veel van onze beslissingen maken met ons ‘onbewuste brein’, is al vaker in het programma Brainhack naar voren gekomen. Hoe spelen datingsapps daar dan op in? Volgens neuromarketeer Tim Zuidgeest doen zij dat vooral door te mikken op onze nieuwsgierigheid. “Je krijgt een notificatie: ‘iemand’ vindt jou leuk. De datingapp weet précies wie het is, maar een naam, leeftijd of woonplaats staan daar niet bij. Zo word je nieuwsgierig en open je de app, waarin je verder wordt beïnvloed”, aldus Zuidgeest.
Datingapps spelen ook in op onze verslavingsgevoeligheid. “Een klassiek experiment dat dit goed uitlegt, is gedaan met duiven. Eén groep duiven kreeg eten, élke keer als zij een hendeltje indrukten. De tweede groep druiven kreeg af en toe wel, en af en toe geen eten bij het indrukken. Dat heet een variabele beloning”, aldus Zuidgeest. “De eerste groep drukten niet zo veel, maar de tweede groep werd gek. Ze bléven maar drukken.” Bij mensen op datingapps werkt dit eigenlijk niet anders. “Apps bieden je bewust mensen aan waarvan ze wéten dat jij ze niet leuk zal vinden. Af en toe heb je jackpot, en af en toe niet. Je weet niet of de volgende persoon leuk wordt: daardoor ben je meer geneigd om te blijven swipen.”
Emoties meten
Neuromarketing kun je volgens Zuidgeest op twee manieren toepassen. De ene manier is door inzichten uit de psychologie en neurowetenschappen in te zetten; de ander door onderzoek te doen met EEG. Bij EEG (elektro-encefalogram) wordt elektrische activiteit van je hersenen gemeten. Dat laatste heeft Zuidgeest gedaan bij mensen die gingen swipen…op een datingapp!
Deelnemers kregen EEG-sensoren op hun hoofd én een eye-tracking bril op. “De belangrijkste emotie om te meten is de toenaderingsmotivatie. Kan ik erop af? Of: kan ik dit eten? Zelfs eencellige organismen hebben dit”, aldus Zuidgeest. “Met de eye-tracking bril zien we waar iemand naar kijkt, bijvoorbeeld iemands profielfoto. Door middel van EEG zien we wat ze daarbij voelen: toenadering of juist vermijden.”
Jouw swipe naar rechts voorspellen
Als je iemand leuk vindt, dan voel je daar toenadering bij. “En dat is meetbaar. We lieten mensen hun ding doen op een datingapp. Wat we zagen? Voordat mensen naar rechts swipen, gaat de verlangenmatrix omhoog. Verlangen komt eerst, en dan komt de actie van het swipen. Dat was zó sterk, dat we konden voorspellen of iemand naar rechts zou gaan swipen – of niet”, aldus Zuidgeest.
Ons brein is lui (ook op datingapps)
Achteraf heeft Zuidgeest ook nog gekeken naar de ‘workload’: hoeveel moeite je brein moet doen om informatie (die je ziet) te verwerken. Zuidgeest: “Je brein is eigenlijk lui. Het vindt informatie die snel te verwerken is fijn.” Hoe meer moeite het brein moet doen om een afbeelding -zoals een profielfoto- te verwerken, hoe minder snel iemand naar rechts zal swipen.
Dus…welke profielfoto’s vindt ons brein dan ingewikkeld om te verwerken? Met andere woorden: wat zijn de béste profielfoto’s? “Een contrasterende achtergrond werkt goed. Als de achtergrond en de persoon contrasteren, komt de persoon beter naar voren. Dat vindt het brein fijn”, aldus Zuidfeest. Een blond iemand kan dus beter voor een donkere achtergrond staan!
Groepsfoto’s werken niet
Ook is je brein géén fan van (profiel)foto’s waar iemand met een hele groep vrienden wordt omringd. Zuidgeest: “Als iemand met een groep mensen op de foto staat, dan weet je brein niet om wie het nou gaat. Het kost dus meer moeite, en dat betekent minder snel een swipe naar rechts.”
Dansend met een biertje in je hand, of een foto waar je gezellig uiteten was? Geen probleem, maar zorg er dan wél voor dat niets je gezicht bedekt. “Als er iets voor je ogen of bijvoorbeeld mond zit, maakt dat het weer moeilijker voor je brein om te verwerken. Je kunt dus ook beter geen foto’s met een zonnebril op gebruiken.”
Meer weten over beïnvloeding? Brainhack is vanaf 15 januari te zien om 22.00 uur op NPO3 of check npo3.nl/brainhack
- 05-02
- brainhack