Zonnebloemolie bijna overal op: consument gaat het merken in portemonnee
- Artikel
- 18 maa 2022
- 2 minuten leestijd
Begin 2020 hamsterde Nederland massaal wc-papier. Nu is zonnebloemolie als gevolg van de oorlog in Oekraïne nog nauwelijks verkrijgbaar. Supermarkten waar de schappen nog niet helemaal leeg gehamsterd zijn, stellen een quotum in.
Een dreigend tekort
Het hamsteren van wc-papier bleek in 2020 een overdreven paniekreactie, maar bij zonnebloemolie is er wel degelijk een probleem. De plantaardige olie komt voor ongeveer twee derde uit Oekraïne. Sinds de oorlog is de levering zo goed als stopgezet, waardoor supermarkten moeite hebben om aan het vloeibare goed te komen. Bij supermarkten Jumbo en Plus mag een klant nog een fles afrekenen, bij Lidl roepen ze (nog) vrijblijvend op om rekening te houden met de medemens.
Op zoek naar alternatieven
Zonnebloemolie is een belangrijk ingrediënt voor onder meer sauzen, dressings en bakkerijproducten. Het wordt ook gebruikt om eten te bakken en te frituren. Er zijn alternatieven voor zonnebloemolie, maar het dreigende tekort – er is nog voorraad voor enkele weken – zorgt voor een prijsstijging van nu al 8,5 procent. Producenten zijn op zoek naar alternatieven. De overstap naar andere ingrediënten en het daardoor moeten aanpassen van de etiketten en verpakkingen, kost de producenten veel geld. Hogere kosten voor de consument zijn daardoor onvermijdelijk.
Doorberekend aan de consument
Het is dus goed mogelijk dat producten, waarvoor normaliter zonnebloemolie wordt gebruikt, straks anders wordt gemaakt. Alternatieven zouden raapzaad-, lijnzaad- of palmolie kunnen zijn. Producenten rekenen deze onvermijdelijk hoge kosten door aan de consument, waardoor je straks hoogstwaarschijnlijk voor een portie friet, een zak chips, koek en sauzen een stuk meer moet betalen.