Boodschappen laten flitsbezorgen: is het echt zo zalig als het lijkt?
- 3 minuten leestijd
Emma is op zijn zachtst gezegd geen fan van boodschappen doen. Défano stelt dat hij misschien wel de oplossing heeft: flitsbezorging. Flitsbezorgers zeggen dat zij binnen een hele korte tijd je boodschappen kunnen bezorgen, sommigen beloven dit zelfs binnen tien minuten te doen.
Flitsbezorgers zie je tegenwoordig overal op straat, van bezorgers die je voorbijflitsen op de fiets tot afgeplakte ‘dark stores’ waarvanuit ze de boodschappen bezorgen. Het begon met twee Duitse bezorgers en binnen een jaar zijn er nu vier flitsbezorgers actief in Nederland. Défano en Emma gaan in Happy Trending voor je onderzoeken of dit een happy of crappy trend is.
Défano spendeert een dag in Groningen met Kor Veldsema, hij bemant de Rijdende Winkel. Samen rijden ze van Oldehove naar Aduard, onderweg doen buurtbewoners boodschappen bij hen in de bus. Kor is zes dagen per week van 7.00 uur ’s ochtends tot 20.00 uur ’s avonds in zijn Rijdende Winkel te vinden, alleen op zondagen neemt hij een dag vrij. Kor wil de kleine dorpen op het platteland leefbaar houden door de bewoners te voorzien van boodschappen met zijn Rijdende Winkel. Kor kijkt met gemengde gevoelens naar de flitsbezorgers in grote steden. Hij is van mening dat klanten persoonlijk contact gaan missen.
Bestellen is echter populairder dan ooit. De optie is er en als consument is het dan heel moeilijk om daar nee tegen te zeggen. Défano spreekt af met Patrick Wessels, ze bespreken het ontbreken van sociaal contact en de afbreuk van sociale cohesie door (flits)bezorgdiensten. Even naar de supermarkt voor een snelle boodschap zal volgens consumentenpsycholoog Patrick Wessels onvermijdelijk tot het verleden gaan behoren. Hij denkt dat flitsbezorgers in de toekomst nog veel beter zullen weten wat de consument wil en hoe ze per regio de verschillen kunnen benutten. Hierdoor kunnen ze binnen de app voorspellen wat jij van plan bent te bestellen.
Kor Veldsema is niet de enige die niet achter de komst van de flitsbezorgers staat. Buurtbewoners van de Amsterdamse buurt ‘De Pijp’ zijn ook ontevreden. Met de komst van de flitsbezorgers kwamen ook de zogeheten ‘dark stores’. De magazijnen waar de bezorgers de bestellingen op moeten halen, nemen het straatbeeld over. De vele fietsen van de bezorgers nemen volgens de bewoners veel ruimte in. Ook ervaren zij geluidsoverlast door het laden en lossen en zelfs het geluid van kartonnen dozen die kapot worden gescheurd.
Het zou geen Happy Trending aflevering zijn als Défano en Emma de proef niet op de som nemen. Ze hebben hetzelfde boodschappenlijstje gekregen en de opdracht gekregen om een pasta Arrabiata voor een Italiaanse chef te bereiden. We testen op drie punten, het eerste punt is snelheid. Wordt dat Défano die vanaf de bank zijn boodschappen bestelt of Emma die met ouderwets met de benenwagen naar de supermarkt gaat? Daarnaast testen we ook op prijs en smaak. De smaak zal de Italiaanse chef beoordelen. Défano begint vol zelfvertrouwen de uitdaging en ploft nonchalant neer op de bank. Het gaat echter al mis wanneer hij het tweede product van zijn boodschappenlijst nodig heeft. Voor hem geen pasta met verse tomaten, maar een kant en klare pastasaus uit een potje. Wil je weten wie de challenge wint? Kijk dan de hele aflevering hier terug: