• Lezen
  • Film & serie
  • Quizzen
  • Videosnacken
    • NPO3 Exclusives
    • Shorts
  • Meer
    • 3Lab
    • 3vraagt
    • 3 op Reis
    • Boos
    • Brandpunt+
    • Best Bites
    • Spot On
    • Spuiten en Slikken
    • BEAM
    • NOS op 3
    • NOS stories
    • PowNews
    • Programma's
    • Op NPO Start
    • Artikelen
    • Afleveringen
    • Reviews
    • Alle zoekresultaten
    • HOME
    • Lezen
    • Film & serie
    • Quizzen
    • Videosnacken
      TERUG
      • Videosnacken
      • NPO3 Exclusives
      • Shorts
    • MEER
      MEER
      • 3Lab
      • 3vraagt
      • 3 op Reis
      • Boos
      • Brandpunt+
      • Best Bites
      • Spot On
      • Spuiten en Slikken
      • BEAM
      • NOS op 3
      • NOS stories
      • PowNews
    Volgende!
    HET BOOS BURN BOOK: HUISJESMELKERS EDITIE
    Terug naar BOOS

    11 spelers op de woningmarkt bij wie je twee keer moet nadenken voor je een krabbel zet onder het huurcontract

    • Artikel
    • 13 mei 2022
    • 5 minuten leestijd

    Wie jong is en een huis zoekt weet het wel: de huizenmarkt in ons land is kapot. Huurprijzen zijn torenhoog, contractkosten vaak onduidelijk en verhuurmakelaars of pandbeheerders hebben vaak veel macht over wanhopige huurders. Dus ben jij van plan een woning te huren? Wij hebben voor jou een lijst met huurbazen, huisjesmelkers en beheerders die er een aantal rare gewoontes op nahouden.

    In onze aflevering van donderdag 5 mei  zag je één van deze spelers op de huurmarkt: Change=. Change= liet huurders naast het reguliere huurcontract een dienstencontract tekenen, waarin zij onder andere zogenaamde ‘communitykosten’ konden onderbrengen. Omdat dit contract niet getoetst kon worden bij de Huurcommissie, verklaarde de rechter het nietig. Change= moet huurders de kosten uit het contract terugbetalen, maar stelt dit liever uit en probeert er op andere manieren onderuit te komen. 


    Ontevreden
    Veel huurders zijn dus ontevreden: ze zijn bij Change= binnen gelokt met mooie praatjes die nooit zijn waargemaakt, krijgen hun geld niet terug, en er wordt vanuit Change= gedreigd met sancties wanneer huurders hun beklag doen.

    En dat laatste is behoorlijk zuur als je kijkt naar het huidige klimaat op de woningmarkt. Want aan een huis komen is al lastig én duur genoeg. Zelf zoekende? Wacht even voor je een krabbel zet - en check of je met één van de volgende partijen in zee gaat. Dan zetten wij even voor je op een rijtje waar ze bekend om staan. 

    1. Change= 
    In onze aflevering donderdag zag je één van deze spelers op de huurmarkt: Change=. 
    Hoofd: Ralph Mamadeus 
    Wat zou hier mis gaan?

    • Niet terugbetalen van onterecht gerekende kosten
    • Het niet verlengen van tijdelijke huurcontracten bij weerstand bewoners 

    2. BVwonen
    BVwonen was te zien in een aflevering van BOOS op 23 juli 2020. Het ging over het rekenen van te hoge contractkosten. 
    Hoofd: Bram Vermeulen
    Wat zou hier mis gaan? 

    • Onterecht geïnde bemiddelings- en contractkosten 
    • Dreigende houding eigenaar 

    3. MVGM 
    MVGM bezit naar eigen zeggen 90.000 huurwoningen. Daarmee noemen ze zichzelf ‘één van de meest toonaangevende verhuurders in Nederland’. 
    Hoofd: Manfred Ziere 
    Wat zou er mis gaan? 

    • Achterstallig onderhoud 
    • Slechte service (houden zich niet aan afspraken en communiceren slecht) 

    4. De Huissleutel
    Deze Tilburgse huurbemiddelaar kreeg in 2021 een boete van 100.000 euro opgelegd voor het onterecht innen van bemiddelingskosten. BOOS maakte twee afleveringen over dit bedrijf. Eén in september 2021 en december 2021.
    Hoofd: Wessel IJsebaert
    Wat zou er mis gaan?

    • Onterecht innen bemiddelingskosten
    • Niet terugbetalen van onterecht geïnde kosten aan huurders

    5. Van der Huizen Vastgoedbeheer 
    Van Der Huizen stelt op hun site dat ze zich met name richten op het verhuren en beheren van studenten- en starterswoningen. Ze doen dit grotendeels in de Randstad en Midden-Brabant.
    Hoofd: Marcel van Hooijdonk 
    Wat zou hier mis gaan? 

    • Achterstallig onderhoud 
    • Slecht bereikbaar 
    • Slechte service (ongeorganiseerd en negeren e-mails)

    6. Ymere 
    Dit bedrijf bezit woningen in de regio Amsterdam, delen van het Gooi en de regio Almere. BOOS kreeg dit jaar al 7 mails binnen over Ymere. 
    Hoofd: Erik Gerritsen 
    Wat zou er mis gaan?

    • Vieze huurwoningen
    • Versturen van onterechte rekeningen
    • Slecht bereikbaar 

    7. NederWoon
    Nederwoon heeft woningen in de regio’s Amsterdam, Amersfoort, Apeldoorn, Arnhem, Deventer, Nijmegen, Utrecht en Zwolle. BOOS kreeg in de laatste 1,5 jaar 5 mails over NederWoon. Daarnaast kwamen hier ook klachten over binnen bij de Woonbond. 
    Hoofd: Rob Noort
    Wat zou er mis gaan? 

    • Onterecht niet terugbetalen van de borg 
    • Vragen van te hoge service- en abonnementskosten
    • Slecht bereikbaar 
    • Slechte service (klanten betalen voor een account, maar na ze betaald hebben, stopt de service)

    8. Mosaic World/Camelot 
    Mosaic World kende je eerst als Camelot. Een verhuurder waarbij een hele hoop mis ging. BOOS maakte er op 3 juni 2021 een aflevering over.
    Hoofd: Patricia Ghering 
    Wat zou er mis gaan? 

    • Slechte service
    • Onterecht niet terugbetalen borg
    • Huurders voelen zich niet veilig in hun eigen huis (beheerders kwamen bijvoorbeeld onaangekondigd de woning binnen) 
    • Niet terugbetalen onterecht geïnde kosten aan huurders 

    9. Metterwoon Vastgoed 
    Op hun eigen site wordt Metterwoon omschreven als ‘entrepreneur in real estate’. Ze richten zich grotendeels op woningen in Den Haag en Rotterdam. 
    Hoofd: Martijn Blok 
    Wat zou er mis gaan? 

    • Achterstallig onderhoud 
    • Slechte service (zoals slechte communicatie en nemen klachten niet serieus)
    • Niet netjes tegen klanten 

    10. Hoen Vastgoedbeheer 
    Hoen verhuurt woningen in Amsterdam en Hilversum. Bij de Woonbond kwamen opvallend veel klachten binnen over dit bedrijf en ook op Google Reviews regent het negatieve beoordelingen. 
    Hoofd: Rob Smits
    Wat zou er mis gaan? 

    • Achterstallig onderhoud 
    • Slecht bereikbaar

    11. Van ‘t Hof Rijnland Vastgoedmanagement 
    Dit bedrijf bezit naar eigen zeggen ongeveer 35.950 huur- en koopwoningen. Ook over dit bedrijf kwamen bij de Woonbond veel klachten binnen.
    Hoofd: Bert van Lunteren 
    Wat zou er mis gaan? 

    • Niet netjes tegen klanten 
    • Slecht bereikbaar 
    • Slechte service (niet behulpzaam naar huurders) 
    • Achterstallig onderhoud


    Heb jij ook problemen met je huisbaas? Laat hij jou onterechte kosten betalen of zit je al weken met een lekkende gootsteen? Laat het ons dan weten! 

    Je moet minimaal 16 jaar zijn om deel te nemen aan deze dienst. Wil je meer informatie over hoe we omgaan met jouw gegevens, lees onze privacy statement

    • homesweethome
    • Deel
    NPO logo
  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube
  • Info

  • NPO Start
  • Over NPO
  • Algemene voorwaarden & Privacy
  • Cookiebeleid
  • Menu

  • Lezen
  • Film & serie
  • Quizzen
  • Videosnacken
  • NPO3 Exclusives
  • Shorts
  • Volg NPO 3

  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube
  • TikTok
  • Deze website maakt gebruik van cookies om de ervaring te optimaliseren. Lees meer.

    Akkoord