Wederhoor Mike Ufkes
- Artikel
- 05 dec 2024
- 3 minuten leestijd
Het wederhoor van de advocaat van Mike Ufkes kwam te laat om mee te kunnen nemen in de uitzending. De brief is hier te lezen. Hieronder publiceren we de belangrijkste zaken en de kanttekeningen die we daarbij hebben, zoals beloofd in de aflevering.
De advocaat van die Callnet BV vertegenwoordigt stelt dat er een mogelijkheid bestaat dat een fout gemaakt is. Maar dat dit naar altijd, indien terecht, wordt opgelost.
Het probleem is dat veel bedrijven op een slinkse manier om de tuin worden geleid en zich er niet altijd van bewust zijn dat ze mogelijk worden misleid, dat de telecommunicatiewet wordt overschreden, en uiteindelijk toch betalen door het ontvangen van aanmaningen, gewoon om er maar van af te zijn.
De concurrenten van Callnet BV zouden de websites van Ufkes goed in de gaten houden en de ondernemers die daarop adverteren vervolgens bellen met de vraag of de betreffende ondernemer ook op hun platform wenst te adverteren. Deze bedrijven houden er vaak agressievere verkooptactieken op na. BOOS zou de werkwijze van deze ondernemers hebben verward met die van de heer Ufkes.
Wij zijn ervan op de hoogte dat sommige concurrenten mogelijk gebruik maken van de namen van cliënten. Dit hebben wij namelijk ook vernomen van de ondernemers die wij spraken. Wij richten ons in ons wederhoor en onderzoek dan ook uitsluitend op de handelsnamen die de heer Ufkes op zijn naam heeft staan en van waaruit hij handelt, aangezien wij hier de meeste klachten, met bijbehorende documentatie, over hebben ontvangen. Om die reden stelden we onze enquête op voor de bedrijven die vermeld staan op een van de websites van Ufkes en bekend zijn met Callnet BV of met een van zijn andere handelsnamen.
Ook wordt gesteld dat ondernemers die achteraf bezien geen overeenkomst hadden willen sluiten op een laagdrempelige manier om een overeenkomst hadden kunnen annuleren.
Ondernemers geven aan dat ze in eerste instantie geen mails met een annuleringsmogelijkheid konden vinden. Bij het ontvangen van opvolgende facturen, aanmaningen en na wat zoekwerk, vonden zij deze mails terug in hun SPAMbox.
Volgens de advocaat worden medewerkers van Ufkes niet geadviseerd om de ondernemers ertoe te bewegen dat het woord “ja” gezegd wordt tijdens het gesprek.
Drie (oud-)medewerkers hebben ons deze informatie bevestigd. Daarnaast geven ondernemers aan een sterk vermoeden te hebben dat er is geknipt en geplakt in de teruggestuurde gespreksopnamen. Wanneer ondernemers de gespreksopnamen in hun volledigheid willen ontvangen, worden deze geweigerd.