Coaching: nuttig of een dure grap?
- 3 minuten leestijd
Voor veel Nederlanders is het gebruikmaken van een coach erg laagdrempelig. Zo is ook in cijfers van de Kamer van Koophandel te zien dat in vijf jaar tijd het aantal lifestylecoaches in Nederland is verviervoudigd.
Persoonlijke groei, je carrière, mentale groei of het willen veranderen van je lifestyle: overal is wel een coach voor te vinden. En zij verplaatsen zich steeds meer naar YouTube en social media.
Hoewel coaching in veel gevallen een duidelijk nut kan hebben, heeft Emma enkele twijfels over deze trend. “Mensen proberen je te overtuigen dat hun manier van leven jou succesvol maakt. Dit gaat dan vaak gepaard met producten die zij exclusief verkopen. Er zit ook een verdienmodel aan. Dat maakt het ergens moeilijk om in te kunnen inschatten of ze wel of niet te vertrouwen zijn.” Met die vraag gaat Emma langs bij coach Zahra Falken om erachter te komen hoe een coach doorgaans te werk gaat.
“Tijdens een coachsessie, stel ik eigenlijk vooral vragen aan de persoon zodat diegene zelf tot antwoorden kan komen,” legt Zahra uit. “Daar leer je naar mijn idee het meeste van.” Volgens Zahra moet er ook een duidelijke grens bestaan tussen het werk van psychologen en coaches. “Op YouTube zie je dat mensen hun eigen kijk op de werkelijkheid als een feit gaan verkondigen. Hier moet je voorzichtig mee zijn, vooral wanneer iemand in een kwetsbare toestand zit. Ik vind dat er bepaalde kwaliteitstoetsen moeten gelden, want nu kan in principe iedereen coach zijn.”
Miriam Oude Wolbers is bestuurslid van de Nederlandse orde van beroepscoaches (NOBCO) en zij kan ons meer vertellen over de kwaliteitseisen die aan coaches worden gesteld. Ze legt uit dat coach geen beschermd beroep is en dat dus in principe iedereen zichzelf coach kan noemen. Coaches kunnen er wel voor kiezen om zich bij de NOBCO aan te sluiten en dan moeten zij wel aan bepaalde eisen voldoen. Als je dus een coach zoekt, is het goed om dit op te zoeken omdat dit wat zegt over de kwaliteit van de coaching.
“Je ziet bij mensen de verwarring van wat wel of geen coaching is,” vertelt Miriam. “Wij hebben er problemen mee dat iedereen zichzelf een coach noemt, maar dat het veel meer het geven van advies is. Bijvoorbeeld iemand die heel succesvol is in een bepaald businessmodel en anderen gaat helpen datzelfde businessmodel te implementeren. Dit vinden wij geen coaching maar zij noemen zichzelf wel een online businesscoach.”
Défano zegt dat het moeilijk is om van tevoren goed in te schatten wat je aan een bepaalde coach hebt. Zahra adviseert hem dan om goed te kijken naar de boodschap van de coach en ook zeker goed door te vragen of de coach wel bij je problematiek past “Je moet bij jezelf nagaan of je met de coachingsessies jezelf leert kennen of de coach leert kennen.”
Ben jij benieuwd of Défano en Emma de trend happy of crappy vinden? Bekijk dan de aflevering terug!