Fatshaming door kledingmerken: 'er zijn weinig fashion opties voor dikke mensen'
- 3 minuten leestijd
Merken die doen alsof ze inclusief zijn qua maatvoering, maar dit in de werkelijkheid niet zijn. Dat is curvewashing. Hoe zien we dit in de praktijk?
Chanel, Dior, Louis Vuitton, niet direct merken waar je als dik persoon terecht kan voor passende kleding. Toch zien we dikke sterren in de mooiste outfits op de rode loper staan in outfits van deze merken. Hoe kan dat? Dit is een voorbeeld van curvewashing: merken die doen alsof ze inclusief zijn qua maatvoering, maar dit in werkelijkheid niet zijn.
Curvewashing
Kledingmerken lijken steeds maat-inclusiever te worden. Met de nadruk op lijken, want deze inclusiviteit is vaak schijn. Zo posten kledingmerken advertenties waar plus size modellen in te zien zijn, maar bieden zij deze maten vervolgens niet aan. Of kleden zij in Hollywood dikke celebrities op de rode loper, waarna blijkt dat ze deze maten voor reguliere klanten niet te koop hebben. Zo droeg Lizzo dit jaar op het beroemde Met Gala een Chanel-jurk. Chanel ontwerpt meestal niet voor plus size mensen en dat was te merken, vertelt plus size influencer MarieAnna Caufour op TikTok: de kleding zat niet mooi op haar lichaam. En dit gebeurt vaker, vertelt ook actrice Barbie Ferreira op Instagram: als er iets voor haar ontworpen wordt heeft ze daar geen hoge verwachtingen van Niet alle celebrities gaan hier in mee. Actrice Siobhan McSeeney wees meerdere merken af die haar wilden kleden, omdat ze normaal gesproken geen plus size maten aanbieden (zie video hieronder). Aan de andere kant van het spectrum zijn er ook nog genoeg merken die uberhaupt weigeren om voor dikke mensen te ontwerpen. Vele celebrities met plus size maten geven aan door designers afgewezen te zijn vanwege hun maat.
Aan de kaak stellen
Maar niet alleen haute couture doet aan curvewashing. Ook andere merken profileren zichzelf maat-inclusiever dan dat ze daadwerkelijk zijn. Dit wordt steeds vaker aan de kaak gesteld op social media. Zo zegt de TikTokker @Hannahleelifestyle dat ze overal om zich heen curvewashing ziet en vertelt over ‘youswim’: een kledingbedrijfdat wel advertenties plaatst met plus size maten, maar deze in hun webshop niet aanbiedt. Een andere TikTokker McKenna Maureen, @fatgirlfab, maakte een tik tok reeks waarin ze uitzoekt of kledingmerken doen aan curvewashing. Haar volgers tippen kledingmerken om tegen het licht te houden.Het probleem
Je kunt je afvragen: hoe erg is curvewashing? Er zijn toch andere merken die wel plus size maten aanbieden? Curvewashing is schadelijk om meerdere redenen. Zo ontstaat er door curvewashing het idee dat er meer plus size kleding aangeboden wordt dan daadwerkelijk het geval is. In werkelijkheid is het aanbod, vooral in Nederland, nog erg beperkt. Daarnaast is het niet bepaald ethisch verantwoord dat merken meeliften op de huidige trend van meer inclusiviteit, zonder daadwerkelijk iets te veranderen. Ons advies: check bij twijfel altijd de maattabel en steun kledingmerken die daadwerkelijk maatinclusief zijn en zo echt bijdragen aan meer fabulous looks voor dikke mensen.