DATING DALILA | Interview met Jasper Kelderman
- 3 minuten leestijd
Tijdens de 3LAB Serie Contest maken vijf pilots kans om ontwikkeld te worden tot een volledige NPO3 dramaserie. De pilots zijn gemaakt door jonge makers van eigen bodem en Jasper Kelderman is daar één van. Hij regisseerde Dating Dalila.
Waarom wilde je dit verhaal regisseren?
Ik heb het verhaal niet bedacht, het idee was er al. Op een dag werd ik gebeld door Mounira, de bedenker van de serie. Ik vond het idee van het vloggen heel positief. Door daartegenover een duister familiedrama te zetten, werd het heel interessant.
Heb je een favoriet personage in deze serie?
Ik vind de vader een heel interessant persoon. Er is nog heel veel van dit personage te ontdekken, maar ook Dalila is iemand die je in je hart sluit. Ze is stoer en kan een voorbeeld zijn voor andere meisjes die in een soortgelijke situatie terechtkomen. Het onderwerp is complex, maar er kan iets heel moois uit komen.
De vader wordt gespeeld door Hakim van Sesamstraat zoals velen hem zullen kennen. Dalila vertelt in aflevering 1 dat ze vroeger altijd Sesamstraat keek met haar vader. Coincidence?
Goed opgemerkt, die hebben we er bewust in verwerkt. De verwijzing stond niet in het oorspronkelijke script, maar we hebben hem er achteraf nog bij geschreven.
Wat is je favoriete onderdeel van het maken van zo’n serie?
Dat is toch wel het gaandeweg ontdekken van de vorm. De eerste versie van het script was totaal anders dan hoe het uiteindelijk is geworden. Het ontdekken van het verhaal en het experimenteren is daarom het allerleukst. Natuurlijk is het regisseren zelf ook heel erg tof.
Hoe was de sfeer op de set?
We hadden sowieso een heel erg leuk team. In eerste instantie kende ik bijna niemand, maar je komt tijdens het werken echt samen, je bouwt nieuwe connecties en zelfs vriendschappen op. We hebben twee draaidagen gehad en één dag waarbij we alle vlogs hebben opgenomen. Dit hebben we trouwens niet eens gefilmd in een slaapkamer zoals het op de beelden lijkt, maar in een saai kantorenpand. We hebben een kale muur aangekleed met slaapkamergordijnen.
Verliep alles zo soepel als het klinkt of is dat schijn?
Nee zeker niet, je loopt altijd nog tegen dingen aan tijdens de opnames. De eerste dag was er bijvoorbeeld meteen een lens stuk waardoor we veel vertraging opliepen. De eindscène wilde ik filmen met een zonsondergang, maar door de uitloop moesten we ontzettend haasten om deze er nog op te krijgen. Ook de scène waarin Dalila haar vader ophaalt van het station was een uitdaging. Omdat we geen vergunning hadden om daar te gaan draaien, hebben we alles vanuit de auto gefilmd.
Gaan we binnenkort nog meer van jouw werk zien?
Jazeker! Ik ben een webserie aan het maken voor de AVROTROS waar ik nog niet veel over mag vertellen. Verder ben ik bezig met korte films en wil ik gewoon dingen blijven maken. Ik ga ook ongetwijfeld nog een keer iets indienen bij 3LAB, dus jullie zijn nog lang niet van me af!