'Het is vooral veel proberen, nog harder werken en een beetje geluk hebben'
'Het is vooral veel proberen, nog harder werken en een beetje geluk hebben'
- 4 minuten leestijd
De films Grijs is ook een kleur en The Origin of
Trouble zijn gemaakt door de jonge regisseur Marit Weerheijm (24) en filmmaker Tessa Louise Pope (29). Inmiddels zijn ze allebei afgestudeerd aan de Nederlandse Filmacademie. De films zijn verkozen tot beste studentenfilms ter wereld. Hoe vet is dat?
Jaarlijks sturen 129 filmscholen uit de hele wereld producties op naar CILECT, de internationale vereniging voor film en televisiescholen. Zij kiezen uit alle inzendingen de winnaar voor de categorieën fictie, documentaire en animatie.
Marit Weerheijm won gisteren met haar afstudeerproductie Grijs is ook een kleur in de categorie fictie. Voor haar afstudeerproductie maakte zij een film over depressie. "Ik wist dat school onze film had opgestuurd naar CILECT, maar we waren nog zo met ons hoofd in de wolken dat we genomineerd waren voor een andere prijs; de Studenten Oscar. Toen ik ook nog een belletje van mijn producer kreeg met het nieuws dat we de CILECT prijs hadden gewonnen, wist ik even niet wat ik hoorde."
De film heeft een zwaar thema: jongeren met een depressie. Marit en haar crew kozen heel bewust voor dit thema. "Ik denk dat meerdere mensen van de crew wel mensen kennen die depressies hebben gehad, of nu een depressie hebben. Ook bij mensen van onze eigen leeftijd. Daardoor werd het gevoel om er iets over te vertellen belangrijker."
De film gaat over Cato van 10. haar broer komt weer thuis wonen na een zelfmoord poging te hebben gedaan. En dat ontwricht het hele gezin. Zijn jongere zusje wil hem op haar eigen kinderlijke manier graag gelukkig maken en opvrolijken, maar dat werkt niet.
"Een depressie raakt altijd meerdere mensen", zegt Marit. "Iedereen vraagt zich altijd af hoe een depressie ontstaat en hoe mensen zich dan voelen. We hebben geprobeerd het zware verhaal luchtig over te brengen. Je kijkt door de ogen van een tienjarig kind, het verhaal wordt vanuit haar perspectief vertelt."
Met het winnen van de prijs hoopt de jonge regisseur dat er meer deuren open zullen gaan. "Het is moeilijk om door te breken in de Nederlandse filmwereld. Het is vooral heel veel proberen, nog harder werken en een klein beetje geluk hebben. Het liefst wil ik films maken waarbij je heel dichtbij kan komen, dat je echt kan voelen wat er in het hoofd van de hoofdpersoon omgaat."
Marit was niet de enige die er met een prijs vandoor ging. In de categorie documentaire werd de film The Origin of Trouble van Tessa Louise Pope (29) bekroond met de eerste prijs. De documentaire won al meer prijzen in binnen- en buitenland. Terwijl ze lekker vakantie aan het vieren was op de Veluwe, kreeg ze een belletje van haar coördinator met het goede nieuws.
"Ik had het absoluut niet verwacht, wel gehoopt natuurlijk. De Filmacademie heeft eerder een prijs gewonnen met de categorie fictie, maar nog niet eerder voor de categorie documentaire. Daardoor voel ik me extra vereerd."
De film gaat over de gescheiden ouders van Tessa. Ze groeide op bij haar moeder, maar ging de confrontatie aan met haar vader toen ze het ware verhaal ontdekte achter de echtscheiding. "Ik denk niet dat ik een persoonlijkere film had kunnen maken dan deze. Ik wilde niet dat het een film zou worden met alleen maar tranentrekkerij, het moest juist passen bij hoe wij als gezin zijn: toegankelijk, kwetsbaar en met een dosis humor."
Na al dat harde werk wil je je film natuurlijk het allerliefste aan je ouders laten zien. Helaas overleed Tessa's moeder plotseling tijdens het maken van de documentaire en heeft ze de film niet kunnen zien. "Dat doet pijn. Ik had het succes het liefste met haar willen delen, het voelt heel wrang dat dat niet kan. Tijdens het maken van de film heb ik één ouder teruggevonden, terwijl ik de ander verloor."
Ondanks het verlies van haar moeder, is Tessa blij met het succes van de film. "Sinds ik ben afgestudeerd ben ik non-stop aan het werk geweest. Daar kan ik nu prettig van leven. Ik ben aangesloten bij een productiemaatschappij waar ik commercials heb gemaakt en van het NPO fonds heb ik subsidie gekregen om een jeugddocumentaire te maken in samenwerking met de VPRO. Ik voel me heel erg bevoorrecht dat ik de film heb kunnen maken."