De ultieme zomerbaan: piloot bij KLM
De ultieme zomerbaan: piloot bij KLM
- 2 minuten leestijd
Ben jij een laagvlieger op de A2, geniet je van je pilotenpensioen of weet je hoe je een Boeing vliegt? Dan zoekt de KLM jou!
De afgelopen jaren heeft de KLM veel te weinig nieuwe piloten aangenomen. Daardoor vliegen veel Nederlandse piloten nu in China, Indonesië of zelfs Bosnië.
Maar nu het weer wat beter gaat met de economie, gaan meer mensen weer op vliegvakantie. Gemiddeld zitten ongeveer 9 van de 10 vliegtuigstoeltjes vol.
Daar zijn ze bij KLM natuurlijk heel blij mee, de vliegtuigen staan klaar, de tickets zijn verkocht, de bagagelabels zijn geprint, ze missen alleen één klein dingetje: piloten.
Komende zomer plant de luchtvaartmaatschappij zijn part-timers voltijds in, hebben ze vakanties ingetrokken en ze hebben zelfs gepensioneerde piloten achter de geraniums vandaan getrokken. Geen zorgen, hun rollators gaan niet mee in het bagageruim. Ze gaan vliegers opleiden in de simulator, zodat de huidige instructeurs zelf kunnen vliegen.
Het is natuurlijk de vraag of dat allemaal helpt: vanwege de krappe bezetting kan het dus voorkomen dat de KLM komende zomer ook vluchten gaan samenvoegen of schrappen.
Solliciteren dan maar?
Nu kunnen we je voorstellen dat je staat te trappelen om te beginnen, maar helaas kun je niet zomaar solliciteren: als je nog geen vliegbrevet hebt moet je eerst naar de KLM Flight Academy. De opleiding kost 122.000 euro.
Een eventuele lening moet je zelf regelen. Als je bij een andere luchtvaartschool een opleiding volgt, is het maar de vraag of de KLM je wil aannemen. Tegen de tijd dat je klaar bent, is de zomerdrukte natuurlijk alweer voorbij. Gelukkig kun je dan wellicht nog naar Azië om daar te vliegen.