Discriminatie op school, ups & downs, en de toekomst van schooladviezen!
- 3 minuten leestijd
Documentairemaker Jeansen Djaoen komt van ver. Zijn verleden van een gevangenisstraf en een enkelband ligt ver achter en Jeansen focust zich op een bright future. Nadat de EO zelf twee documentaires over hem heeft gemaakt, neemt Jeansen nu zelf plaatst in de makersstoel.
Documentairemaker Jeansen Djaoen maakte zijn eerste documentaire Het schooladvies, waarin we de 18-jarige Stefano volgen die ondanks een verkeerd schooladvies toch probeert om op hetzelfde niveau verder te groeien.
Mede door discriminatie ben ik VMBO gaan doen
Hoe was het om je eigen documentaire te maken?
Het maken van mijn eigen documentaire was een supertoffe ervaring. Veel up’s maar zeker ook een boel downs meegemaakt. Van hoofdpersonen die op het laatst moment afzeggen tot apparatuur wat niet doet wat het hoort. Door de hele ervaring heb ik wel een heleboel geleerd en durf ik te zeggen dat ik weer een betere maker ben geworden.
Wat was het gekste moment tijdens het maken van de film?
Het onderwerp schooladvies raakt veel mensen, vooral degenen die er zelf mee te maken hebben (gehad), dit zorgde voor aardig wat emotionele momenten tijdens het draaien van de documentaire. Een van de heftigste momenten vond ik zelf het opnemen van de testimonials met verschillende ervaringsdeskundigen. Het moment dat een moeder en haar twee dochters tijdens de opnames in huilen uitbarsten zal me altijd bij blijven.
Het is niet eerlijk om op zo’n jonge leeftijd al een stempel te plakken op ons
Welk advies kreeg jij op school? En wat deed dat met je?
Mijn schooladvies was Havo/VWO. Ik kijk met gemengde gevoelens terug naar die periode. Ondanks dat ik een correct advies had ontvangen ben ik, mede door discriminatie op de havo/vwo school waar ik zat, vanaf de tweede klas VMBO gaan doen. Dit was voor mij ook het moment waar ik mij minder met school bezig ging houden en vaker buiten ging hangen, ging spijbelen e.d. De wetenschap van wat het met je doet om op een lager niveau je opleiding te moeten doen was dan ook een trigger voor mij om dit verhaal te vertellen
Wat wil je de kijker meegeven?
Dat het niet eerlijk is om op zo’n jonge leeftijd al een stempel te plakken op ons. Er zijn veel omstandigheden die kunnen bijdragen aan een lager advies krijgen dan dat je aankan. Armoede en thuissituatie zijn daar goede voorbeelden van. Dat hoeft echter niet te betekenen dat iemand niet boven de verwachtingen kan uitstijgen. Daar moeten we met z’n allen ook ruimte voor laten.
Het systeem zorgt voor kansenongelijkheid
Wat had je totaal niet verwacht bij het maken van deze documentaire?
Ik had bij aanvang van dit project sterke twijfels of het ging lukken om zo’n onderwerp in een korte tijd, 25 min, goed en duidelijk te kunnen vertellen. Juist omdat het zo’n groot onderwerp is met veel elementen. Met creativiteit en goede steun vanuit de EO is het naar mijn mening toch wel goed gelukt om een sterk en duidelijk verhaal in een korte tijd neer te kunnen zetten.
Hoe voorspel jij de toekomst van schooladviezen?
Gelukkig zijn er veel onderzoeken e.d. geweest die hebben geconcludeerd dat het systeem hoe het nu is bedacht niet optimaal is en zorgt voor kansenongelijkheid op hele jonge leeftijd. Ik verwacht, en hoop, dat de aankomende jaren hier serieus naar gekeken gaat worden en dat er een beter systeem wordt geïmplementeerd. Er zijn bijvoorbeeld gesprekken om de brugklas 2 jaar te laten duren en daarna pas te gaan kijken naar niveau/studierichting, dat vind ik hele mooie ontwikkelingen.
Heb je een schoolfoto die je wil delen?
Het schooladvies zie je hier