Against All Odds – het succesverhaal van Daily Paper 'From Osdorp to the World'
Against All Odds: The Daily Paper Story
Het verhaal van het kledingmerk Daily Paper. De weg naar succes en alle obstakels die de oprichters tegenkwamen.
Drie jongens kwamen van niks, maar hadden een visie en veroverden daarmee de wereld, dat is het verhaal van Daily Paper. In de vierdelige Amazon Exclusive docu-serie Against All Odds wordt het verhaal het merk verteld, nu 10 jaar na de oprichting.
Door: Valérie Hoffmann
Jaren voordat Daily Paper een kledingmerk werd, was het de naam van de blog van Jefferson Osei en Hussein Suleiman, twee jonge jongens uit Amsterdam Nieuw-West. Ze wilden met hun blog aan de wereld laten zien wat voor moois Amsterdam allemaal te bieden had. De naam was geïnspireerd op een zin uit het lied Mouths to Feed van Ludacris: ‘I can’t keep up with the news, because I got that Daily Paper’. Voor Jefferson en Hussein waren de verschillende betekenissen van de term Daily Paper, precies wat zij wilden met het blog: het representeerde nieuws, actualiteit, geld en het hier en nu.
Om wat meer mensen naar het blog te trekken, besloten de jongens merchandise voor de site te laten drukken en deze aan familie en vrienden te verkopen. Terwijl het blog helaas langzaam doodbloedde, werd de kleding steeds populairder. Met hun vriend Abderrahmane Trabsini vormden ze een drietal en besloten ze met Daily Paper verder te gaan als kledingmerk.
‘De ziel is het continent Afrika’
Voor de drie jongens was het belangrijk dat hun kleding mensen aansprak door het verhaal wat erachter zit. Dit verhaal was fris, nieuw en ging om hun achtergrond. Ze vonden namelijk dat de modewereld heel erg Westers was en dat de Afrikaanse identiteit niet goed gerepresenteerd werd, dit moest anders. Met Daily Paper wordt culturele identiteit en diversiteit juist gevierd. Het merk moest een safespace zijn, een platform voor verschillende en diverse mensen.
Een gigantisch productieproces
Hoewel Daily Paper dus begon als klein bedrijf van drie Amsterdamse jongens, groeide het al snel uit tot een nationaal- en internationaal succes. Waar ze begonnen in een kraakpand en door een fout per ongeluk hun eerste lading shirts in de vuilniswagen lieten gooien, openden ze al snel hun eerste winkel op de Bilderdijkstraat in Amsterdam. Bij de drie oprichters kwam een vierde man, Rodney Lam. Hij werd de CEO en zakelijke visie voor het bedrijf. Met zijn vieren zullen zij de toekomst van het merk bepalen.
In de documentaire worden allerlei mensen met verschillende rollen aan het woord gelaten, van graphic designer tot salesmanager. Je krijgt als kijker echt een kijkje in alle productieprocessen rondom een kledingmerk, en dat zijn er een stuk meer dan je in eerste instantie zou denken. Het is intrigerend om mee te kijken met de ontwerpers wanneer ze stoffen gaan uitzoeken, tekeningen maken en vooral grappig om te zien hoe zenuwachtig ze nog steeds zijn als ze hun ontwerpen presenteren aan de eigenaren.
Broederschap
Het merk is ontstaan vanuit het idee dat de jongens op de eerste plek een familie zijn. Loyaliteit komt voor de drie oprichters boven alles en de boodschap van het merk is altijd belangrijker dan geld. Toch merk je in de documentaire dat het soms moeilijk is om met beide voeten aan de grond te blijven als je opeens zoveel succes hebt: ‘Hoe verlies je je core values niet als je bedrijf in raptempo groeit?’ De jongens vragen zich af of met de groei van hun bedrijf de motivatie misschien ook is veranderd en komen erachter dat ze hier alle vier net even anders in staan. Waar de een grote dromen heeft voor de toekomst, vindt de ander het belangrijker om dichter bij jezelf te blijven. Ook merk je in de serie dat het moeilijk voor de eigenaren is om hun persoonlijke leven los te zien van je werk. Maar ja, wat is uiteindelijk belangrijker?
Drie jongens met grote dromen uit Osdorp zijn nu succesvolle, rijke zakenmannen, maar is dit alleen iets goeds? Ze hebben zich in de tien jaar dat het merk bestaat persoonlijk en zakelijk ontwikkelt, vriendschappen zijn veranderd en doelen zijn aangescherpt. Ze laten zich in deze serie van hun kwetsbare kant zien en je voelt dat ze hun hart op de goede plek hebben. Er mag dan wel veel veranderd zijn in 10 jaar, ze zijn nog steeds een familie en hebben nog steeds alles voor elkaar over. Against all odds is een succesverhaal dat op realistische wijze een kijkje geeft in de weg naar de top en alle struggles die daarbij komen kijken.
Cijfer: 8