Explainer Barbie vs. Oppenheimer: waarom zo’n hype? #Barbenheimer #OpperBarbie #Boppenheimer
Toplijst film
Wat valt er te bingen op Netflix, Disney+, HBO Max, NPO Start of andere streamers? Welke must-sees draaien er in de bioscoop? De beste tips voor de ultieme movie night en binge-avond vind je hier op NPO3.nl. En meer!
Je moet onder een steen hebben gelegen als je nog niets hebt gehoord over Barbie en Oppenheimer en alle hilarische memes over dé must-sees van deze zomer. Maar waarom al die aandacht? En waarom 'moet' ook jij naar allebei de films? Lees het hier.
Het is niet de eerste keer dat er twee films tegelijk in de bioscoop uitkomen waar wereldwijd enthousiast naar uitkijken wordt. Maar de Barbenheimer showdown is next level. Het contrast tussen beide films kan haast niet groter en dat spreekt natuurlijk tot de verbeelding, helemaal in Insta-tijdperk (lees: voer voor memes). Met aan de ene kant van het duel een satirische fantasiecomedy over een iconische blonde speelgoedpop, in kleuren die het glazuur van je tanden slaan. En aan de andere kant een grimmige epische thriller over de man die tijdens WOII aan de lead stond bij de ontwikkeling van de atoombom. De verwachting is dat beide films dik scoren in de bios, helemaal nu ze in de aanloop zo vaak worden gelinkt en fans de meest hilarische memes delen over een double bill. Lees hieronder meer over de films en waarom ze ook wat ons betreft allebei een bioscoopavond waard zijn.
Barbie
Dames eerst ;-) De hype rondom Barbie begon al een jaar geleden toen de eerste beelden van Margot Robbie als Barbie en Ryan Gosling als Ken het internet braken. De filmsterren werden rolschaatsend in neonroze outfits met matching zonnekleppen op de set gespot. Barbie mania was aan. Daarna kwam begin dit jaar een eerste teaser uit met een dikke knipoog naar de scifi-klassieker 2001: A Space Oddysey (cute) en in april de trailer mét daarbij een slimme marketingtool: de Barbie Selfie Generator. Iedereen kon zichzelf in de poster shoppen. Zelfs Cillian 'Oppenheimer' Murphy. En dan was er ook nog de roze Barbie-villa die op Airbnb te huur stond en Barbie-merchandise als de Xbox-console. Briljant.
Margot Robbie en nostalgie
De Amerikaanse site Filmthreat was zo gefascineerd door alle buzz, dat ze hun bezoekers via een poll vroegen waarom ze zo uitkijken naar Barbie. Wat bleek: in de eerste plaats vanwege hottie Margot Robbie. Daarnaast spelen nostalgie (we speelden vroeger bijna allemaal met Barbie en Ken, of goedkopere B-versies) en de aanstekelijke memes een grote rol. Als vierde reden wordt ‘opa’ Ryan Gosling genoemd (#notmyken zegt GenZ, tijdloos sexy zeggen millennials). En op 5 komt regisseur Greta Gerwig, die indruk maakte met de prijswinnende films Lady Bird en Little Women en nu zo'n retecommercieel bigbudget-project doet. Spannende combi, helemaal omdat Gerwig bekendstaat om haar feministische onderwerpen en Barbie juist op dat vlak tot veel kritiek leidde. Gerwig schreef het Barbie-script bovendien met hubby Noah Baumbach, ook al zo'n intellectuele filmmaker die onder andere imponeerde met films als Frances Ha en Marriage Story. Verwacht bij Barbie dus veel roze en veel humor, maar ook een satirische twist en een feministische boodschap. De rest van de cast kwam niet ter sprake in de peiling, maar die is met namen als Will Ferrell, Helen Mirren, America Ferrera, Issa Rae en, of course, Dua Lipa ook niet mis.
Oppenheimer
Bij team-Oppenheimer verloopt de marketingcampagne een stuk rustiger en waarschijnlijk ook goedkoper. En daar zullen ze vast hartelijk om lachen, aangezien de film door alle artikelen en viral memes gratis meelift op de aandacht voor Barbie. Het zou natuurlijk ook not done zijn om een waargebeurde film over de ‘vader van de atoombom’ (die kort na de geboorte de Japanse steden Hiroshima and Nagasaki verwoeste) met soortgelijke gelikte marketingtrucjes als team-Barbie te promoten.
Christopher Nolan: de naam trekt al genoeg
Een film van Christopher Nolan heeft die next-level-marketing ook niet nodig, want deze regisseur trekt alleen al met z’n naam volle bioscoopzalen. Door eerdere knallers als Inception, The Dark Knight, Interstellar en Dunkirk weten fans waarop ze getrakteerd worden. En ook Oppenheimer lijkt een epische must-see te worden vol verbluffende beelden (opnieuw dankzij de Nederlandse director of photography Hoyte van Hoytema) én een sterrencast bestaande uit Cillian Murphy, Rami Malek, Matt Damon, Emily Blunt, Robert Downey Jr. en Florence Pugh. En ook gaaf: omdat Christopher Nolan CGI het liefst zo veel mogelijk vermijdt, heeft hij voor de film een explosie met een nucleaire bom laten nabootsen. Dat wil je in de bios zien.
Ons advies
Scoor voor allebei de films een bioscoopkaartje, je zal je bij beide niet vervelen. Hou er bij Oppenheimer alleen wel rekening mee dat ‘ie teringlang duurt (drie uur) en je vooraf misschien niet te veel biertjes wil drinken. Barbie is een uurtje korter ;-)