Venom, A Star is Born, First Man en nog meer oktoberfilms!
Toplijst film
Wat valt er te bingen op Netflix, Disney+, HBO Max, NPO Start of andere streamers? Welke must-sees draaien er in de bioscoop? De beste tips voor de ultieme movie night en binge-avond vind je hier op NPO3.nl. En meer!
Zin in een biosavond maar geen idee wat er draait, wat hot is, wat not is? Check dan even dit tiplijstje voor de maand oktober.
We gaan nu eindelijk richting award season (november barst de gekte los) dus je kunt mucho filmpareltjes verwachten de komende tijd. En een aantal daarvan gaan deze maand al in première! Hier een overzichtje van de meest besproken films van het moment én mijn persoonlijke favorieten.
4 oktober: Venom
Ik begin dit oktoberlijstje helaas met een domper: Venom is als film net zo schizofreen als het lelijke hoofdpersonage zelf. Maar om een nieuwe Marvel-film (uit de stal van Sony deze keer) die in z’n openingsweekend een record dik verbreekt, kan ik natuurlijk niet heen. Venom bracht in een paar dagen tijd meer dan 125 miljoen dollar op en is daarmee de best bezochte oktoberfilm aller tijden. Een vervolg lijkt me dus aannemelijk, al is te hopen dat de makers dan veel beter hun best doen. Eerst even terug naar deze eerste poging: in Venom wordt onderzoeksjournalist Eddie Brock (Tom Hardy) overgenomen door een buitenaards organisme en verandert daardoor in een superschurk die het liefst iedereen de kop afbijt. Gezellig. Door de weerstand die de goedaardige Brock biedt, levert het een soort Jekyll and Hyde-achtige taferelen op die door Hardy redelijk vermakelijk worden neergezet. Maar waar ik een tof duister spektakel verwachtte, zag ik een veeeeel te veilige film die aardig begint, maar slap en rommelig eindigt. Het gevolg van een messy productieproces geloof ik, waarin de makers overduidelijk twijfelden hoe ver ze konden gaan. En breek me de bek niet open over de trieste bijrol van Michelle Williams: zo’n topactrice met zulke kazige oneliners opschepen? Come on! Dat kan beter. Dat móét beter. Laten we hopen op een geslaagde herkansing die ons deze teleurstellende eerste poging doet vergeten.
4 oktober: A Star is Born
Een derde remake van een film uit 1937 met een beetje foute titel: was dat nou echt nodig? Na het zien van Bradley Coopers versie met himself en Lady Gaga in de hoofdrollen, is het antwoord: yass! In dit muzikale drama speelt Cooper de alcoholverslaafde country-zanger Jackson Maine die op slag verliefd wordt op de onbekende maar supergetalenteerde zangeres Ally (Gaga). Wanneer hij haar tijdens zijn concert het podium geeft is een ster geboren (wink wink), maar daarmee misschien ook het einde van hun relatie… Cooper en Gaga spelen én zingen de sterren van de hemel. Je voelt daarnaast de bezieling waarmee Cooper deze film heeft gemaakt. Om de scènes zo authentiek mogelijk te laten ogen, nam de acteur vele zang- en gitaarlessen. En de concertbeelden zijn geschoten tijdens grote muziekfestivals als Glastonbury en Coachella: je kijkt dus naar échte optredens! Extra punten trouwens voor het fraaie camerawerk van Matthew Libatique en de indrukwekkende bijrol van Sam -de snor- Elliot. En mijn god, de stem van Cooper in deze film: laat die man even een paar luisterboeken inspreken. Bestsellers, ik zeg het je.
11 oktober: Burning
Lekker dan: je scharrel vraagt je om tijdens haar vakantie op haar kat te passen, en wanneer je haar ophaalt van het vliegveld, stelt ze haar nieuwe vakantieliefde aan je voor. En deze nieuwe boy is tot overmaat van ramp ook nog een soort moderne Gatsby: charmant, rijk en een tikkeltje shady (nou ja tikkeltje: hij steekt in z’n vrije tijd graag kassen in de fik. Ieder z’n hobby…). Het levert een bijzondere driehoeksverhouding op in het mysterieuze, spannende, zwoele en tegelijk poëtische Burning van de Zuid-Koreaanse filmmaker Lee Chang-dong. Dat deze film de persprijs won op het filmfestival van Cannes verbaast me niets. Je moet wel een beetje goed kunnen gaan op wat tragere films, maar dan krijg je ook wat. Alleen al voor een memorabele scène waarin de charmante meid bij toverachtige zonsondergang topless danst op de klanken van Miles Davis, is dit meesterwerkje de moeite van het kijken waard. Op het grote scherm, jawel.
18 oktober: First Man
Ik denk dat niet alleen míjn hartje sneller ging kloppen toen Damien Chazelle en Ryan Gosling na La La Land aankondigden opnieuw samen te gaan werken. En dan ook nog aan een film over Neil Armstrong, de eerste man op de maan (ik ben een enorme space movie geek). Hebben ze de hoge verwachtingen waargemaakt? Yass!!! First Man is niet de gelikte, snelle ruimtevaart biopic die je misschien zou verwachten. Nee, Chazelle focust vooral op een hartverscheurend drama dat Armstrong achtervolgt in de aanloop naar zijn historische ruimtevaart. En op de vele offers die niet alleen hij, maar ook z’n collega’s maakten, om die eerste man op de maan te krijgen. Dat maakt de film ontzettend interessant: we kennen allemaal dat fameuze citaat (‘one small step’), maar niet de lange en gevaarlijke weg ernaartoe. En Chazelle, de topcast (waaronder Claire -The Crown- Foy) en cameraman Linus Sandgren brengen dat uiterst authentiek, schitterend geschoten en superintens in beeld. De camera volgt de hoofdrolspelers overwegend dicht op de huid, maar schiet breed op exáct de juiste momenten: knap gedaan! Net zoals de manier waarop First Man je intens laat beleven hoe gevaarlijk zo’n krakkemikkige en duizelingwekkende ruimtevlucht is. Echt: het hing in de sixties letterlijk van schroeven en bouten aan elkaar. Doe jezelf een plezier en kijk dit Oscarwaardige drama in een bioscoopzaal met het beste scherm en beste geluid. Dat is First Man dubbel en dwars waard.
18 oktober: Studio 54
Je kunt het je met de overkill aan uitgaansgelegenheden nu haast niet meer voorstellen, maar in de jaren zeventig was er maar één discotheek die ertoe deed. Studio 54: het roemruchte discopretpark voor volwassenen waar de grootste sterren en aller-aller-aller-hipsten der aarde feest vierden. Mét veel coke én veel seks. Dat kon natuurlijk niet lang goed blijven gaan en het feestje was in 1979 dan ook over. Nu, 40 jaar later, kijkt regisseur Matt Tyrnauer met een van de eigenaren, bezoekers en medewerkers terug op de opkomst en ondergang van ‘de grootste club aller tijden’. En dat levert een heerlijk muzikale documentaire op met nog nooit eerder vertoonde beelden van de club en bekende bezoekers als Michael Jackson. Leuk detail: de populaire club stond ook nogal bekend om z’n überstrikte deurbeleid. Dat beleid ging zo ver, dat Mick Jagger gratis naar binnen mocht, maar de rest van de band gewoon een kaartje moest kopen. Hilarisch.
En nog even wat special mentions:
11 oktober: Bad Times at the El Royale – grimmig sfeertje, een topcast, veel geheimen en het ontblote bovenlijf van Chris Hemsworth: dank je wel.
11 oktober: Rafaël – helaas gemist tijdens het Nederlands Film Festival, maar dit waargebeurde drama met Melody Klaver en Nabil Mallat kreeg veel positieve reacties.
18 oktober: Vechtmeisje - boksen als ultieme uitlaatklep voor een tienermeisje wiens ouders in vechtscheiding liggen. Toffe film en toffe hoofdrolspelers.
25 oktober: The Sisters Brothers – Joaquin Phoenix, John C. Reilly, Jake Gyllenhaal en Riz Ahmed in een western geregisseerd door de Franse topregisseur Jacques Audiard? Yihaa!
25 oktober: Life Itself - pak de tissues er maar bij. Een film bij uitstek voor de sentimentele, filosofische kijker.