Bioscopen dicht door de coronacrisis: wat nu?
Nieuws
Het coronavirus houdt de bioscoopdeuren tot 1 juni dicht. En dat heeft grote gevolgen voor de filmindustrie en alle titels die de komende maanden hun wereldwijde release zouden beleven. Wat nu?
Producties on hold, casts en crews (veel zzp’ers) in thuisquarantaine of lockdown, gecancelde festivals én een shitload aan uitgestelde bioscoopreleases… Het coronavirus houdt ook de nationale en internationale filmwereld goed in z’n greep. En zo lang de bioscopen dicht zijn, is voor veel films onzeker wanneer ze wel op het grote doek te zien zijn. De nieuwe James Bond No Time to Die staat gepland voor november, Disney's Mulan verschuift vooralsnog naar 24 juli en sommige titels verschuiven zelfs door naar 2021.
Gesloten tot…
In Nederland blijven de bioscoopdeuren in ieder geval dicht tot 1 juni. En als ze weer open gaan, staat ons als publiek een aantal 1,5 meter-maatregelen te wachten. Dat is voor veel bioscopen wereldwijd niet veel anders. Maar iedereen houdt natuurlijk een flinke slag om de arm door alle onzekerheid rondom de corona ontwikkelingen. Nu denk je misschien: dan breng je die films toch direct uit op dvd of online platformen? Nope, het overslaan van de bioscopen en filmtheaters is om meerdere redenen onwenselijk of onmogelijk.
Eerst bios, dan de rest
Zo is een release via het grote doek belangrijk voor de ticketopbrengsten (de laatste James Bond-film Spectre bracht wereldwijd 900 miljoen dollar in het laatje), naamsbekendheid en populariteit van een film. Vooral als het om blockbusters gaat. Veel mensen zien een film om uiteenlopende redenen (van de eerste willen zijn tot de totaalbeleving) graag op het grote scherm. In Nederland nam het bioscoopbezoek de afgelopen jaren bijvoorbeeld aardig toe. Bovendien bestaat er ook zoiets als een ‘window’. Dit is een exclusiviteitsperiode waarin bioscopen als enige verdienen aan een film voordat ‘ie als dvd uitkomt of naar de online platformen verhuist. In Nederland gemiddeld 17 weken, in de VS gemiddeld 12.
Universal gaat solo
Maar in een poging hun investeringen veilig te stellen, zoeken studio’s natuurlijk naar andere tijdelijke oplossingen dan alleen het uitstellen van films. Zo heeft Universal Pictures inmiddels laten weten de bioscoopwindow voor enkele releases af te schaffen. Films die de afgelopen tijd al in de bioscoop draaiden (denk bijvoorbeeld aan The Invisible Man en Emma) en de nog te verschijnen film The Hunt komen al vanaf 20 maart on demand beschikbaar. Het wordt spannend wat experimenten als deze op de langere termijn betekenen voor de bioscoopmarkt. Gaan we voor films massaal over op de online platformen? Nemen wij als publiek dan ook meerdere abonnementen voor lief? Of zijn we het thuiskijken na een tijdje een beetje beu en hunkeren we juist naar het filmtheater? En als we de bios weer kunnen bezoeken, hoe zal dat er in een anderhalvemeter-situatie uitzien? Krijgen we dan ook vooral blockbusters op het menu (want meer opbrengsten), of zullen ook de kleinere arthouse films het redden? Veel spanning, koffiedik kijken, uitdagingen en onzekerheid dus.
Fijne alternatieven
Wil je in de tussentijd (legaal) genieten van de nieuwste filmtitels, dan zijn er ook alternatieven vanuit de bioscoopbranche zelf. Zo kun je via het online filmtheater Picl arthousetoppers kijken die ‘nog draaien’. Films als Parasite, Drama Girl, Sorry We Missed You, Atlantique en Mijn Rembrandt bijvoorbeeld. Ook het online platform Pathé Thuis is erg rap met het beschikbaar stellen van de nieuwste biosfilms. En Cineville komt nu met het toffe initiatief Vitamine Cineville. Enne vergeet niet: kneiterveel ‘oldies but goodies’ om van te genieten via CineMember, Netflix, Cinetree of NPO Start bijvoorbeeld.
Stay tuned voor belangrijke updates over de bioscopen. Check bijvoorbeeld dit radio-item van 14 april bij Stax&Toine op NPO Radio1. Of de meest recente van donderdag 23 april (min 16.32). En in de tussentijd: blijf gezond, blijf verstandig en heel veel kijkplezier.