Claire Bender over satirische serie CAST 'Ik denk dat je met humor een situatie soms juist scherp weer kan geven'
Cast
Interview met Claire Bender over satirische serie CAST. Vanaf 16 maart op NPO 3 en alle acht afleveringen al te streamen op NPO Plus
In CAST, de nieuwe satirische NTR-serie, staat castingbureau van Leeuwen centraal. Castingdirector Louis van Leeuwen (Gijs Scholten van Aschat) is beschuldigd van #MeToo-gedrag, waardoor de overgebleven directieleden (Jacqueline Blom en Michiel Nooter) samen met hun nieuwe investeerder (Lykele Muus) alles op alles moeten zetten om het castingbureau weer van de grond te krijgen.
Door Valérie Hoffmann
Met nieuwe naam ‘Cast is koning’ en een lading nieuwe werknemers die de boel flink doen opschudden, wordt het bureau een nieuw leven in geblazen. De serie is geschreven en geregisseerd door Ilse Warringa, bekend als onder andere actrice en schrijver voor De Luizenmoeder en Niek Barendsen die je bijvoorbeeld kan kennen als maker van Nieuw Zeer. Met CAST zetten ze een grappig, maar ook emotioneel verhaal neer.
Wij spraken actrice Claire Bender, die de rol vertolkt van één van de nieuw aangenomen werknemers van het castingbureau, intimiteitscoördinator Kiki. Kiki is vastberaden is om te breken met de oude moraal en belandt hierdoor in aardig wat conflicten met de directieleden. Claire kan je onder andere kennen van haar rol in de absurdistische serie Rundfunk, haar dubbelrol in de serie Morten of de film Goodbye Stranger (nu in de bioscoop). Hiernaast is Claire te zien in voorstellingen van Internationaal Theater Amsterdam (Kinderen van Nora, Ibsen Huis) en Theateralliantie / Pieter Kramer (Het wonderbaarlijke verhaal van de hond in de nacht).
Kiki wordt aangenomen bij bureau ‘Cast is Koning’ om het roer binnen het bureau helemaal om te gooien en te zorgen dat er niets zoals het schandaal met de directeur meer kan gebeuren. Jong en enthousiast is ze, maar ook soms ook wel een beetje naïef en iets te veel bezig met de protocollen, legt Claire uit:
‘Ze doet zo haar best, maar heeft haar voelsprieten totaal niet altijd aan staan. Ik denk niet dat Kiki op dit moment in het echte leven haar diploma als intimiteitscoördinator zou halen, die pakken het toch anders aan.'
De afgelopen twee jaar zijn intimiteitscoördinators steeds vaker te zien op sets. Zij zorgen er vooral voor dat er duidelijke afspraken gemaakt worden rondom intieme scènes, waardoor iedereen zich hopelijk veilig voelt. Claire’s ervaring hiermee is ook positief.
'Wat ik heel goed vind is dat er door de komst van een intimiteitscoördinator over het algemeen meer tijd wordt besteed aan intieme scènes, waardoor ze vaak mooier worden. Er wordt uitgebreid gekeken naar wat er allemaal mogelijk is. De taboe en spanning rondom intieme scènes wordt weggehaald wat ervoor zorgt dat acteurs zich meer op hun gemak voelen. Daarnaast zijn er in het verleden natuurlijk verschillende situaties geweest waar grenzen over zijn gegaan. Hopelijk kunnen we dat nu voorkomen.'
Hoewel CAST het serieuze onderwerp van seksueel overschrijdend gedrag op de werkvloer behandeld, is het een grappige, satirische serie. Dit lijkt misschien een combinatie van twee uitersten, maar hier zit volgens Claire juist de kracht in:
'Ik denk dat je met humor een situatie soms juist scherp weer kan geven. Als je ergens om moet lachen, ga je ook wat meer open, waardoor je sneller geraakt of ontroerd kan worden. Het kan troostend zijn om te lachen om pijnlijke en lelijke situaties.’
CAST is een goede weerspiegeling van de botsing tussen woke millenials/gen-z’ers en de baby-boomers die in de media ook vaak tegenover elkaar komen de staan. Aan de ene kant heb je de castingdirectors Helen en Mike die in eerste instantie alles graag doen zoals ze het altijd gedaan hebben en vinden dat je je niet van alles iets moet aantrekken. Aan de andere kant heb je juist de nieuwe garde, waaronder Kiki, die vindt dat het hoog tijd is voor verandering en sneller aanstoot neemt aan mogelijk kwetsende gebeurtenissen of opmerkingen. Verder in de serie komen de personages erachter dat het niet allemaal zo zwart/wit is als ze in eerste instantie dachten en dat ze misschien zelfs wat van elkaar zouden kunnen leren.
‘De personages zitten in het begin echt een beetje op hun eigen eiland en zijn best bevooroordeeld. Er zit een grote kloof tussen de meningen van de oude en jonge garde op de werkvloer. Hoe langer ze elkaar kennen, hoe zachter en menselijker ze eigenlijk naar elkaar worden, ze leren genuanceerder te kijken naar situaties. Kiki komt bijvoorbeeld in het begin binnen met een heel sterk idee over het castingbureau en de mensen die er werken en is heel oordelend naar ze toe, gedurende de serie leert ze steeds meer over haar eigen inconsequenties en waarin ze vastloopt. Hierdoor krijgt ze steeds meer begrip voor hoe andere personages handelen en wordt het castingbureau steeds meer één familie.’
De serie laat goed zien hoe mensen allemaal individuen zijn die zoveel verschillende kanten hebben en allemaal dealen met hun eigen drama. Zo lijkt Kiki bijvoorbeeld op werk niet op haar mondje gevallen en staat ze voor wat ze belangrijk vindt. Aan de andere kant wordt Kiki thuis door haar vriend juist totaal niet gehoord en is het voor haar moeilijk om voor zichzelf op te komen.
‘Het is heel mooi om te zien hoe de personages elkaar langzamerhand vinden en allemaal en beetje verzachten in hun meningen. Misschien kunnen we zo'n zachtheid in het echt soms ook meer gebruiken’
Cast heeft veel acteurs die zichzelf spelen, al spelen ze dan wel een uitvergroting van hun karakter. Zo speelt Elise Schaap bijvoorbeeld een romcom-actrice die worstelt met een zoenscène met haar tegenspeler Maarten Heijmans en speelt Plien van Bennekom een actrice die maar niet aan de bak komt en hierdoor maar een beetje triestig elke keer het bureau komt binnenvallen of er nog een klusje voor haar is, iets wat natuurlijk in het echt helemaal niet zo is.
‘Deze acteurs vergroten zichzelf of steken juist heel erg de draak met zichzelf. Al dragen ze dan hun eigen naam, het zijn vaak juist enórme personages.’
CAST is een serie die speelt met uiterste meningen over gevoelige onderwerpen die nu spelen in de maatschappij en laat hiermee zien dat waarschijnlijk ergens in het midden de waarheid ligt.
‘Het is een serie weer je erg om kan lachen, maar het is ook heel ontroerend, die balans vind ik heel mooi. De serie wisselt tussen humor en drama en kan grappig en verdrietig tegelijkertijd zijn, dat hebben filmmakers Niek en Ilse echt heel mooi gedaan.’
CAST is vanaf 16 maart iedere donderdag te zien bij de NTR om 21.15 uur op NPO3 en nu al in zijn geheel te bingen op NPO Plus!