Cruz na Cruise

In Popcorntijd bespreekt André Nientied wekelijks het leukste filmnieuws en de beste kijktips. Deze week: Los Abrazos Rotos (Broken Embraces).
Penélope Cruz maakte op zestienjarige leeftijd een verpletterende indruk in de film Jamón Jamón van Bigas Luna. De film verscheen weliswaar pas in 1992 maar de in 1974 geboren Cruz was toch echt zestien toen haar naaktscènes werden gefilmd.Haar tegenspeler was Javier Bardem, die ze in haar latere leven nog vaker zou tegenkomen, zowel voor als achter de camera.
Visitekaartje
Cruz had al een aardige carrière in Spanje achter de rug toen ze in 2000 haar geluk in Amerika ging proberen. Ze had zojuist een bijrol gespeeld in Todo Sobre Mi Madre (1999), het drama waarmee de Spaanse regisseur Pedro Almodóvar een Oscar won. Dat was ook een mooi visitekaartje voor Cruz: het leverde haar rollen op in All the Pretty Horses, Blow en Captain Corelli’s Mandolin – helaas behoorlijk matige films. Beter was Vanilla Sky (2001), een remake van de Spaanse film Abre los Ojos (1997), waarin Cruz ook al de vrouwelijke hoofdrol had. Het koppelde haar aan die andere Cruise, Tom Cruise, met wie ze een paar jaar een relatie had. Maar ook Cruise’s star power kon Cruz niet aan betere rollen helpen en de relatie was ook al geen lang leven beschoren.
Oscar
Na missers als Sahara en Bandidas schoot Pedro Almodóvar weer te hulp door Cruz de hoofdrol te geven in Volver. De fraaie rol herinnerde het bioscooppubliek er weer eens aan dat Cruz meer was dan een mooi poppetje – het leverde haar zelfs een Oscarnominatie op. Die werd niet verzilverd, maar twee jaar later won ze alsnog een Oscar voor haar bijrol in Woody Allens Vicky, Cristina, Barcelona (2008). Ze maakte dit keer niet de fout door opnieuw te kiezen voor clichérollen in Amerikaanse films, maar keerde terug naar Europa, naar Spanje én naar Almodóvar.
Call-girl
Met hem maakte ze het thrillerdrama Los Abrazos Rotos, deze week bij de NPO te zien. Cruz speelt de rol van Lena, een callgirl die ooit droomde van een carrière als actrice. Een rijke klant, Ernesto Martel, wierp zich op als filmproducent. Maar Lena hield niet van Martel en kreeg een affaire met de regisseur, Mateo Blanco. Door een mysterieus auto-ongeluk, waarvan de exacte toedracht pas laat in de film uit de doeken wordt gedaan, werd Blanco blind en ging hij scripts schrijven onder pseudoniem. Maar wat gebeurde er nu echt in die periode en wat was de rol van Lena daarbij?
Vette knipoog
Los Abrazos Rotos (Broken Embraces) is visueel weer een prachtige film vol typische Almodóvar-elementen, zoals personages met een dubbele identiteit en een verhaal dat grotendeels in flashbacks wordt verteld. De film-in-de-film, Girls and Suitcases, is bovendien een vette knipoog naar Almodóvars eigen Women on the Verge of a Nervous Breakdown (1988). Los Abrazos Rotos is misschien niet van het niveau van Volver, maar ook een mindere Almodóvar is nog altijd zeer de moeite waard. Bonus: Cruz ziet er weer prachtig uit, zowel met donker haar als blond.
Los Abrazos Rotos zie je zaterdag 26 augustus om 23.35 NPO 2