Aftersun
Aftersun
De jonge Calum is met zijn elfjarige dochter Sophie in de jaren 90 op vakantie in Turkije. 20 jaar later denkt Sophie vol vreugde en weemoed aan deze periode terug. Ze poogt het beeld dat ze van haar vader heeft te verzoenen met diezelfde man die nu een vreemde is geworden.
Even lijkt Aftersun een trip down memory lane te worden naar een fijne zomervakantie tussen vader en dochter in een all-inclusive resort aan de Turkse kust. Dan wordt duidelijk dat dochter Sophie met een reden terugblikt op de vakantie. Want was deze wel zo ongecompliceerd als ie in eerste instantie leek?
Door: Gwyneth Sleutel
In Aftersun, een miraculeus debuut van Schotse regisseuse Charlotte Wells, volgen we de herinneringen van de volwassen geworden Sophie. Middels oude videobeelden doet zij een beroep op haar geheugen en kijkt terug op een bijzondere vakantie met haar vader Calum in een Turks all-inclusive resort. Zij was toen elf jaar, haar vader ergens in de dertig. We zien hoe vader en dochter de tijd van hun leven hebben. Ze smeren elkaar in met heilzame modder, zonnebaden aan het zwembad, duiken in een azuurblauwe zee en hebben lol tijdens het poolen. Sophie en Calum zijn bijna altijd samen en de zonnige beelden suggereren dat alles perfect is. Maar juist tijdens de schaarse momenten waarop Calum alleen is, komen we erachter dat hij misschien helemaal niet zo gelukkig is. Hij worstelt met het leven. Van alledaagse obstakels zoals het aantrekken van zijn natte duikpak tot aan zijn lastige financiële situatie. Maar daaronder ligt een diepere worsteling waar Calum strijdt met zijn innerlijke demonen. En die zijn niet te verdrijven met Tai Chi of het kopen van een mooi tapijt. De volwassen geworden Sophie kijkt de beelden van de vakantie terug op zoek naar antwoorden. Had zij kunnen weten dat het niet goed ging met haar vader? Wat was de oorsprong van zijn demonen en nog belangrijker: had zij iets kunnen doen om hem te helpen?
Puzzelstukje
Antwoorden op haar vragen zal Sophie nooit krijgen en ook als kijker blijf je
hangen in het onwetende. En toch is precies dat, het niet weten, wat Aftersun
zo sterk maakt. Het levert
puzzelstukjes, waarna je als kijker zelf mag gaan puzzelen. En die puzzel is op
meerdere manieren te leggen. Het is eigenlijk zoals het geheugen zelf ook werkt.
Je kan er verhalen mee maken, maar een absolute waarheid is het niet. Aftersun
laat zowel de schoonheid van herinneringen zien, als wel zijn vluchtige en
fragiele karakter. Deze gedachte zit doordrongen in elke vezel van de visueel
prachtige film. Van een polaroid foto die nooit volledig scherp zal worden tot
een onscherp frame van Calum waardoor hij als een schim de herinneringen in
gaat. En natuurlijk niet te vergeten het stroboscopische licht in een nachtclub
waarbij je als kijker telkens te net weinig ziet. En wanneer je net denkt iets
te zien, is het alweer verdwenen. Zelden zien we een film die zo veel ruimte
laat voor eigen interpretatie en daar grandioos in slaagt.
Het hart van de film
Als kijker krijgt je slechts een subtiele hint van backstory wanneer Calum na
lang aandringen van Sophie vertelt over zijn elfde verjaardag. Zijn familie was
zijn verjaardag vergeten en toen hij zijn moeder erop attendeerde, werd ze
boos. Ze stuurde zijn vader naar de winkel om speelgoed te gaan kopen. De band
tussen Sophie en Calum is anders. Zij zijn als twee handen op een buik. Waar Calums
familie zijn verjaardag vergat, daar trommelt Sophie onbekende vakantiegangers
op om voor Calum te zingen. Precies in deze kleine liefdevolle momentjes tussen
vader en dochter zit het hart van de film. En in dat hart zit ook pijn, iets
dat de film op voortreffelijke wijze laat zien. Aftersun laat zien dat het niet
nodig is de volledige backstory van een karakter uit de doeken te doen om
dichtbij een personage te komen. Je kan met hen meevoelen en voelt de lagen in
hun karakters, zelfs als je die niet direct kan duiden.
IJzersterke acteerprestaties
Dat je als kijker zo dichtbij de karakters komt heeft ook zeker te maken met de
ijzersterke acteerprestaties. Slechts enkele momenten laat de film uitschieters
zien in emoties, maar het grootste deel van de tijd spelen de acteurs hun
karakters ingetogen. Hoewel Paul Mescal vorige week net naast een Oscar voor
beste acteur greep is zijn acteerprestatie in Aftersun van hoge klasse. Met ijzersterke
blikken en klein spel verbeeldt Mescal Calums strijd met zijn innerlijke
demonen. In zijn blik zien we liefde en bewondering voor zijn dochter en
tegelijkertijd straalt hij weemoed en pijn uit. En ook Frankie Corio, zijn
jonge tegenspeelster doet ondanks haar geringe acteerervaring niet onder. Haar
spel is natuurlijk en ongedwongen en de chemie met Mescal is heel bijzonder.
Dit maakt de eindscene onvergetelijk wanneer Sophie haar vader uitzwaait op het
vliegveld. Telkens wanneer we denken dat ze uit beeld is verdwenen verschijnt
haar vrolijk lachende gezicht toch weer in beeld. Ook hier gaat het weer over
net wel en net niet zien.
Aftersun behoort nu al tot een van de beste films van het jaar. Het is een klein verhaal met complexe karakters en sterk acteerwerk. Charlotte Wells is dan ook zeker een regisseur om in de toekomst in de gaten te houden. Want waar veel makers worstelen met het geven van teveel of te weinig informatie weet Wells hier een perfecte balans te geven. Het resultaat: een film die je op nostalgische wijze meevoert, laat nadenken over liefde en verlies en dagen later nog steeds in je gedachtes blijft hangen totdat het onderdeel wordt van je geheugen.
Cijfer: 9,5