Luka
Luka
De jonge en ambitieuze soldaat Luka voegt zich bij een regiment in een geïsoleerd fort. Luka wil weg van dat fort waar absurde en overdreven regels gelden. Een gebeurtenis dwingt hem te kiezen tussen het verdedigen of het uitdagen van de wetten van het fort.
Het IFFR is volop gaande en naast alle internationale films zijn er ook pareltjes met acteurs van eigen bodem. Afgelopen zaterdag ging Luka in première, waarin de Nederlandse acteur Jonas Smulders een ambitieuze scherpschutter speelt.
Door: Gwyneth Sleutel
In Jessica Woodworth’s nieuwe film volgen we de jonge soldaat Luka die, gedreven door liefde voor zijn geboorteland en een tomeloze ambitie, eropuit trekt richting Fort Kairos. Het gebied zou bedreigd worden door een vijand, maar eenmaal daar aangekomen komt Luka erachter dat niemand de vijand ooit gezien heeft. En hij ontdekt meer eigenaardigheden: de militaire training die de andere soldaten volgen, blijkt te zijn verworden tot een reeks aan gekke rituelen met een straffensysteem, variërend van het opruimen van uitwerpselen tot de doodstraf middels uitdroging. Nederlandse acteur Jonas Smulders vertolkte de titelrol. Hoe hij het heeft ervaren om met Jessica Woodworth te werken en of hij iets van zichzelf herkent in het personage van Luka lees je hieronder.
Het was voor jou de eerste keer dat je samenwerkte met Jessica Woodworth. Hoe
heb je dat ervaren?
‘Jessica heeft een heel eigen manier van werken die ik heel inspirerend
vind. Waar de meeste regisseurs met een castingdirector werken, selecteert
Jessica haar eigen acteurs waar zij vervolgens een intensief repetitieproces
mee ingaat. De repetitie bestaat grotendeels uit improvisatie oefeningen
waarbij je als acteur echt even los wordt gemaakt en je wordt uitgenodigd even
helemaal los te komen en te spelen wat er op dat moment in je opkomt. Ik had
nog niet eerder op zo’n intense manier gerepeteerd. Bijzonder was ook dat wij
voor het draaien met de andere acteurs zijn samengekomen op Sicilië, waar Luka
gedraaid zou worden. Daar hebben we eigenlijk bijna niet gerepeteerd, maar die
dagen stonden echt in het teken van elkaar beter leren kennen en vertrouwd
raken met elkaar. Dat was heel fijn, omdat ik in de film ook een soort van
broederschap moet voelen met de andere mannen.
Heb je een voorbeeld van zo’n improvisatieoefening?
‘We moesten scenes spelen met een blinddoek op, zodat we echt alleen op ons
gehoor konden vertrouwen. We werden zo als het ware gedwongen echt naar elkaar
te luisteren en elkaars aanwezigheid te ‘voelen’. Daarnaast deden we heel veel
dansoefeningen, waarbij we de scenes zonder tekst speelden. Het was een soort
van onderzoek om de fysieke taal van onze verhaalwereld te ontdekken.’
Hebben jullie tijdens het draaien dan ook veel gebruik
gemaakt van improvisatie?
‘Jazeker! Er was wel een script, maar de dialogen daarin dienen enkel als rode
draad voor het verhaal. Door op de set zoveel te mogen improviseren word je als
acteur ontzettend uitgedaagd en ik voelde de vrijheid om mijn karakter zelf
verder in te vullen. De locatie waarop we draaiden was ook inspirerend. Zo
draaiden we op een verlaten Dam die door de maffia was gebouwd in de jaren 70,
maar nooit in gebruik is genomen. De hele constructie is van beton en het
gerucht ging dat mensen ingemetseld waren in het beton. Het zouden mensen zijn
die destijds vijanden waren van de maffia. Dat was hun manier om hun vijand weg
te werken.’
Na het kijken van Luka had ik het gevoel een vergelijking
te zien met George Orwells 1984. Zie jij gelijkenissen tussen het boek en de
film?
Luka schetst een dystopisch wereldbeeld waarin bepaalde machtsstructuren
dominant zijn. Het zijn structuren die niet voor iedereen zichtbaar zijn, maar
die wel goed voelbaar zijn. Eenzelfde tendens zien we in 1984. Er is een soort
van collectief gevoel van angst en controle, maar toch is niet helemaal te
duiden vanuit welke hoek dat gevaar dreigt. Luka is voor mij een film die op
verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden. Iedereen zal er net een iets
andere invulling aan geven. Dat vind ik er juist ook zo tof aan. Ik zou het jammer
vinden om te zeggen waar de film voor mij écht over gaat, omdat ik graag wil
dat de kijker de ruimte pakt om zelf verder na te denken over de film en de
thema’s die zij aandraagt.
In Luka is er sprake van een onzichtbare dreiging, een
vijand die niemand nog gezien heeft. Ervaar jij weleens het gevoel dat je
aangevallen zou kunnen worden door een onzichtbare vijand?
Soms voel ik me weleens overweldigd door alles wat er vanuit de media op me
afkomt. Als je ziet wat er her en der overal gebeurt, voelt het soms wel
benauwend. Toch merk ik dat ik in zo’n veilige bubbel zit, dat ik soms niet
echt ervaar hoe fragiel die bubbel eigenlijk is.
Luka draait nu op het IFFR in Rotterdam.