Nieuwe Series In 2020
Toplijst serie
Wat valt er te bingen op Netflix, Disney+, HBO Max, NPO Start of andere streamers? Welke must-sees in de bios mag je echt niet missen? De beste tips voor de ultieme movie night en binge-avond vind je hier op NPO3.nl. En meer!
Nieuw jaar, nieuwe series! Ook in 2020 is npo3.nl dé plek waar je op de hoogte blijft van alle nieuwe releases. Wat een geruststellende gedachte is dat?!
Een heel fijn 2020, ouwe obsessieve bingewatchers van me! Dat één van je goede voornemens maar het kijken van zo veel mogelijk series mag zijn. Alleen, met je familie, met je scharrel, met je gescheurde kruisband, in bed, op de bank, in de trein, onder het koken, tijdens dat hemeltergend saaie blokuur Duits van die docent met al dat haar op z’n vingers, kijk alsof je leven ervan afhangt. Nog lang niet alle nieuwe series hebben een trailer – verre van zelfs – maar degene waar al wél bewegend beeld van is, heb ik even voor je op een rijtje gezet. Als dat geen goed begin is van het nieuwe jaar, dan weet ik het ook niet meer.
The Last Dance (ESPN/Netflix, ergens in juni)
Deze tiendelige docureeks van ESPN en Netflix is op zichzelf al reden
genoeg om belachelijk veel zin in 2020 te hebben. Nooit vertoonde
beelden van Michael Jordan en zijn nineties Bulls. Één van de
allerbeste sportploegen ooit, gedirigeerd door een man die basketbal
hoogstpersoonlijk opnieuw uitvond. Persoonlijk kan ik dus al maanden
niet slapen in de wetenschap dat deze er aan zit te komen.
Hunters (Amazon, ergens in 2020)
Jordan Peele – je weet wel, het meesterbrein achter Get Out en Us
– die een serie maakt over nazi-jagers in het New York van de jaren
’70, met Al Pacino in de hoofdrol. Ik weet niet hoor, maar dat moet toch
al meer dan genoeg zijn om belachelijk veel zin in deze te hebben?
The Outsider (HBO, 12 januari)
Je hoeft maar een paar afleveringen van Under The Dome of The Mist te kijken om te zien dat niet iedere verfilming van Stephen King’s werk een schot in de roos is. Met 11.22.63, Mr Mercedes en Castle Rock
zijn er natuurlijk ook geslaagde voorbeelden en het zou me verbazen als
The Outsider vanaf januari niet ook in dit rijtje staat. Jason Bateman,
een gruwelijke moord en de rauwheid van HBO, dat lijkt me een
drie-eenheid om op voorhand de vingers al bij af te likken.
The New Pope (HBO/Canal+/Sky Atlantic, 12 januari)
Eigenlijk is dit natuurlijk gewoon het tweede seizoen van The Young Pope, maar hey… Nieuwe titel, nieuwe serie. Dat zijn de regels. Mijn regels in ieder geval. Jude Law, John Malkovich, Sharon Stone en Marilyn Manson samen in één serie. Een battle of the popes, waarbij het testosteron van je beeldscherm spat. Hoe gaat dit níét één van de beste series van 2020 worden?!
ZeroZeroZero (Sky Atlantic, 14 februari)
Een nieuw onderwerelddrama van Roberto Saviano, de man die ons eerder al Gomorra
gaf. Deze keer staart hij zich niet blind op de nauwe straatjes van
Napels, maar pakt hij het wat internationaler aan. De dollar is
wereldwijd namelijk een geaccepteerd betalingsmiddel, maar met een goeie
boterhamzak cocaïne gaan er ook nogal wat deuren open.
Briarpatch (USA Network, 6 februari)
Hoog op de lijst, omdat Rosario Dawson erin zit. Zelfs al zou Rosario
acht afleveringen lang op karpers gaan zitten vissen, ik zou kijken.
Bij wijze van spreken dan, hè? Gelukkig is de zoektocht naar haar
vermoorde zus een stuk spannender en de trailer oogt bijna Tarantinoësk.
Wat wil je nog meer?!
Dispatches From Elswhere (AMC, 1 maart)
Ik kan niet zeggen dat ik na het zien van de trailer precies begreep
waar ik net zestig seconden naar had zitten kijken, maar geïntrigeerd
was ik zeker. Iets met een groep mensen die een puzzel ontdekken die je
een kijkje geeft in de werkelijkheid achter de werkelijkheid. Of zoiets.
Belangrijkste is in elk geval dat Andre 3000 hier in zit. Als deze serie maar half zo cool is als hij, dan komt het allemaal dik in orde.
Little Fires Everywhere (Hulu, 18 maart)
Big Little Lies, The Morning Show..
Het kan de doorgewinterde seriekijker niet zijn ontgaan dat Reese
Witherspoon lekker aan de weg aan het timmeren is in serieland. Nogal
een potje flink zelfs. Samen met Scandal‘s
Kerry Washington gaat ze nu voor drie lekkere smullers op rij en met de
verfilming van Celeste Ng’s gelijknamige boek – omschreven als een
beklemmend (familie)drama – zou dat best weleens kunnen lukken.
Little America (Apple TV+, 17 januari)
Apple TV+ schoot eind vorig jaar uit de startblokken met een hele
rits eigen producties en in 2020 lijken ze zelfs nog een tandje bij te
schakelen. De makers van Master Of None
brengen je namelijk acht hartverwarmende, grappige, ontroerende
verhalen van verschillende mensen die de grote oversteek waagden in
zoektocht naar The American Dream. Ik denk dat dit hele lieve televisie wordt.
Killer Inside: The Mind Of Aaron Hernandez (Netflix, 15 januari)
O.J. Simpson is niet de enige ex-footballer die ook buiten het veld
over een nogal explosief en onvoorspelbaar karakter beschikt. In Killer
Inside krijgen we een kijkje in het leven van New England Patriot’s
speler Aaron Hernandez en daar wordt je ook niet bepaald vrolijk van.
Zeker niet als je naam Odin Lloyd is. Wie Odin is? Nou, gewoon even deze
nieuwe docureeks kijken en je krijgt het antwoord vanzelf.
High Fidelity (Hulu, 14 februari)
Het was een populaire film met John Cusack en Jack Black en nu is het een serie met Zoë Kravitz, die eerder al acte de présence gaf in het geweldige Big Little Lies.
Zoë – die in High Fidelity luistert naar de naar Rob – houdt van
muziek, popcultuur en top 5 lijstjes én ze runt haar eigen platenzaak.
De liefde voor vinyl gaat haar beter af dan de liefde voor de man, want
op dat vlak is het één grote puinhoop.
Snowpiercer (TNT, tweede kwartaal 2020)
Eerst was het een boek, toen was het een film
en nu is het een serie. Een serie over een soort van Noach, maar dan op
rails en in een compleet bevroren wereld. Een tweede ijstijd is
aangebroken en wat er nog over is van de mensheid leeft inmiddels alweer
een jaar of zes in een stuk of dertig aaneengeschakelde wagonnetjes.
Lekker knus, maar het zorgt natuurlijk ook voor veel gedonder.
9-1-1: Lone Star (Fox, 19 januari)
Spin-off van de populaire serie 9-1-1.
Drie keer raden waar dat over gaat. In Lone Star volgen we brandweerman
Owen die naar Texas verhuist om daar – na een tragisch ongeluk waarbij
iedereen om het leven kwam – een kazerne weer helemaal van de grond op
te bouwen. Owen kan dat wel, want hij deed dat ook al een keer na 11
september, toen hij de enige overlevende was van zijn kazerne in New
York.
Dracula (BBC 1/Netflix, 1 januari)
Net als A Christmas Carol
en Sherlock Holmes is Dracula typisch zo’n verhaal waar een
willekeurige zender om de zoveel tijd weer wat geld tegenaan smijt. Deze
keer zij het de BBC en Netflix en ze worden daarbij geholpen door de
jongens achter Dr Who en Sherlock.
Benieuwd hoe zij die ouwe bloedzuiger in het zonnetje gaan zetten. De
trailer is in ieder geval al lekker goor en ranzig, dus dat is alvast
een goed begin.
Ted Bundy: Falling For A Killer (Amazon, 31 januari)
Wat moeten ze bij Amazon gebaald hebben dat Netflix afgelopen jaar al met The Ted Bundy Tapes
kwam. Er ging misschien zelfs wel even een vuist door het gipswandje in
de directiekamer, want hoeveel docu’s over dezelfde moordende
psychopaat kan een mens kijken? Toch biedt deze nieuwe van Amazon een
ander perspectief dan zijn voorgangers, want in Falling For A Killer
leren we de beruchte seriemoordenaars kennen door de ogen van zijn
ex-vriendin Elizabeth Kendall.
Duncanville (Fox, 16 februari)
Met The Boondocks, Archer, BoJack Horseman, Family Guy en Rick & Morty was de lijst met kwalitatief hoogstaande, volwassen animatieseries al flink, maar Amy Poehler – je weet wel, die van Parks And Recreation – en de producers van The Simpsons
vonden dat er nog wel plek was voor eentje meer. Eentje over de
15-jarige Duncan die de slechte beslissingen als een kralenketting aan
elkaar rijgt.
Nora From Queens (Comedy Central, 22 januari)
Ze zat in Crazy Rich Asians en het fantastische The Farewell, ze was een stemmetje in The Dark Crystal
en nu is Awkwafina het middelpunt van de aarde in een nieuwe komedie
van Comedy Central: Nora From Queens. Komedies zijn altijd lastig, maar
als je bij het zien van de trailer al een paar keer moet grinniken, dan
mogen we hopen op een waardige opvolger van New Girl, Superstore en Modern Family.
Messiah (Netflix, 1 januari)
Een nogal sceptische CIA-agent wordt opgezadeld met een onderzoek
naar de nieuwe Jezus. De nieuwe Jezus, hoor ik je denken. Ja, vanuit het
niets is er in het Midden-Oosten een gozer opgedoken die wel heel erg
veel overeenkomsten met de verlosser vertoont. Terwijl zijn fanbase
groeit en groeit, probeert de Amerikaanse inlichtingendienst te
achterhalen met wat voor figuur ze in hemelsnaam te maken hebben.
Hoogvliegers (NPO1, 11 januari)
Naast al het buitenlandse geweld kunnen we ons ook weer opmaken voor
de nodige titels van eigen bodem, Hoogvliegers bijvoorbeeld. Met zijn
overdaad aan straaljagers en testosteron gutsende piloten (in opleiding)
ligt een vergelijking met Top Gun
natuurlijk nogal voor de hand. Wie weet dat er met Josha Stradowski,
Soy Kroon, of Sinem Kavus wel een nieuwe Tom Cruise opstaat. Michiel
Huisman kan daar in Amerika best wat Nederlandse concurrentie gebruiken.
For Life (ABC, 11 februrari)
Met zijn bedrijf G-Unit Films & Television begint Curtis Jackson a.k.a. 50 Cent
zich steeds meer toe te leggen op het produceren van – je raadt het al –
films en series. Hij kreeg de smaak te pakken op de set van Power en
inmiddels is hij bezig met een serie over het betere drugs smokkelen –
Black Mafia Family – én in 2020 komt hij met For Life. Een waargebeurd
verhaal over een onterecht veroordeelde man die door veel studeren zijn
eigen advocaat werd. Knowledge is powerrr!
Tommy (CBS, 6 februari)
We kennen Edie Falco natuurlijk als Carmelo Soprano – inderdaad, de vrouw van – en Nurse Jackie,
rollen die samen zorgden voor een goed gevulde prijzenkast in huize
Falco. Volledig terecht. In Tommy speelt zij de eerste vrouwelijk
eindbaas van de LAPD en dat zou zomaar een rol kunnen zijn die op haar
lijf is geschreven.
Lincoln Rhyme (NBC, 10 januari)
Weet je nog dat Denzel Washington – thuis vanuit zijn nest – samen
met Angelina Jolie een seriemoordenaar in de kraag probeerde te vatten?
Ja? Nou, dit is de serievariant van The Bone Collector.
Na een verlammend ongeluk ligt Lincoln zich thuis helemaal de barsten
te vervelen, tótdat hem wordt gevraagd mee te helpen in een nogal
duistere zaak.
68 Whiskey (Paramount Network, 15 januari)
Ook in het nieuwe jaar hebben we zo nu en dan vast behoefte aan iets
makkelijk verteerbaars en 68 Whiskey zou dan zomaar uitkomst kunnen
bieden. Denk ik. Misschien. Als het een beetje meezit. Een serie over de
vriendschap tussen een aantal medische militairen op een basis in
Afghanistan. Klinkt misschien niet zo gezellig, maar Paramount heeft
geprobeerd om het luchtig te houden door middel van grapjes. En wie is
er nou niet gek op grapjes? En vriendschap?!
Belgravia (EPIX, ergens in 2020)
In 2019 deed het kleine EPIX van zich spreken met ‘grote’ series als Perpetual Grace, Pennyworth en The Godfather Of Harlem en het heeft er alle schijn van dat ze die lijn in 2020 vrolijk voortzetten. Ook voor Belgravia zijn kosten nog moeite gespaard en dat heeft een serie opgeleverd waar de gemiddelde kostuumdramafetisjist waarschijnlijk de vingers bij af zal likken.
Deputy (Fox, 2 januari)
Bill is van het niet lullen maar poetsen. En met poetsen bedoel ik dan deuren intrappen en bad guys aan hun haren de straat op sleuren. Bill is niet van de vergaderzalen en de vrijmibo’s. Problematisch, want door één of andere rare speling van het lot wordt hij van de ene op de andere dag de nieuwe baas van alle sheriffs in L.A. County. Benieuwd hoe lang het duurt voordat hij uit pure frustratie de koffieautomaat van drie hoog naar beneden flikkert.
Deadwater Fell (Channel 4, 10 januari)
Zet David Tennant – je weet wel, die van Broadchurch – in een klein beklemmend kuststadje en gooi er een verschrikkelijk drama tegen aan en je hebt een serie die het kijken waard is. Deze keer zet een alles verwoestende brand een kleine dorpsgemeenschap op zijn kop en vliegen de beschuldigingen al snel in de rondte.
Avenue 5 (HBO, 19 januari)
De grote man achter Veep – Armando Iannucci – heeft voor HBO weer een licht absurde komedie uit zijn mouw geschud en deze keer is het iets met Hugh Laurie en een ruimteschip. We zijn aanbeland in een tijd waarin mensen niet langer in een roestige sloep de Rijn afzakken, maar een weekje Saturnus doen op een cruise(ruimte)schip. Hartstikke mooi natuurlijk, totdat er een kleine kink in de kabel komt.
Ragnarok (Netflix, 31 januari)
Een Noors drama over klimaatverandering, smeltende ijskappen en een stijgende waterspiegel. Typisch een serietje voor de gemiddelde FvD-stemmer dus. Er zit ook een jongen in met enorme super powers. Misschien dat dat ze dan wel weer aanspreekt.
Star Trek: Picard (CBS, 23 januari)
Als het op Star Trek aankomt kom ik niet veel verder dan: “Beam me up, Scotty!”. Ik zag nog nooit een aflevering van dit scifi-monument, dus verwacht van mij niet meer dan de paar dingen die ik op Google heb gevonden. Zo speelt deze reeks zich blijkbaar af eind 24st eeuw – 20 jaar na Star Trek: Nemesis – in een wereld waarin het Romulaanse Rijk niet langer bestaat. Geen idee wat dat betekent, maar het klinkt niet best. Misschien dat kapitein Picard de boel kan fixen?
Spinning Out (Netflix, 1 januari)
Kunstschaatser. Ernstig ongeluk. Tirannieke moeder. Ambitieuze doelstellingen. Dubieuze partner. Verborgen geheimen. De vrouw van Don Draper. Net iets te grote bontkragen. Drama. Hysterie. Serie voor de gemiddelde Grazia-lezeres.
Everything’s Gonna Be Okay (Freeform, 16 januari)
Na de dood van zijn vader is de neurotische Nicholas opeens verantwoordelijk voor zijn twee licht autistische tienerzusjes. Als dat maar goed gaat. Je zou deze een beetje kunnen zien als de Atypical van Freeform. Het is er één waar de producers van Catastrophe aan hebben meegewerkt en die zijn de ongekroonde koningen van de ongemakkelijke humor, iets wat je in de trailer al meteen terug kunt zien.
Medical Police (Netflix, 10 januari)
Ieder nieuw jaar moet ook een serie hebben die na één seizoen gecancelled kan worden, omdat ie zo tenenkrommend flauw en ongrappig was en Medical Police zou die prijs zomaar in ontvangst kunnen nemen. Iets met twee dokters die bij de geheime dienst gaan om een dodelijk virus de kop in te drukken.
The Dead Lands (Shudder, 23 januari)
In een trailer die nog het meest doet denken aan de Apple TV+ serie See, proberen twee Maori-strijders een mysterieuze doorgangsweg naar het hiernamaals te dichten. Daar hebben ze waarschijnlijk wel meer voor nodig dan een paar gipsplaten en een kitpistool. Gok ik zo. Alsof dat allemaal nog niet vreemd genoeg is, is één van de twee zelf óók uit de dood opgestaan. Waka – zo heet ie – had namelijk nog wat losse eindjes die aan elkaar geknoopt dienden te worden in het land der levenden.
Party Of Five (Freeform, 8 januari)
Reboot van de serie waar iedere zichzelf respecterende tiener in de jaren ’90 voor thuisbleef. Kwamen de ouders van de Salinger kids nog om het leven in een noodlottig auto ongeluk, de Acosta koters moeten het in hun eentje zien te rooien, nadat hun ouders – je raadt het al – zijn gedeporteerd naar Mexico. Hoe actueel! Een soort Home Alone, maar dan met z’n vijven.
Endlings (Hulu, 17 januari)
Tienerserie waarin vier weeskinderen struikelen over een buitenaards wezen. E.T. is op aarde namelijk zijn eigen ark van Noach aan het bouwen om te voorkomen dat bedreigde diersoorten uitsterven. Ja, als we er hier zo’n puinhoop van maken, dan moet een externe partij misschien maar eens ingrijpen inderdaad.
Ares (Netflix, 17 januari)
Was Undercover nog een samenwerking met onze zuiderburen, met Ares hebben we nu dan eindelijk onze eigen eerste officiële Nederlandse Netflix Original. Of we daar heel blij mee moeten zijn is een tweede – bij het zien van de trailer schoten de vlekken al in mijn nek – maar het is in ieder geval een begin. Oh ja, iets met een mysterieus geheim genootschap voor kinderen van net iets te rijke ouders.
AJ And The Queen (Netflix, 10 januari)
RuPaul’s Drag Race, maar dan anders. Totaal anders eigenlijk. Maar toch ook een beetje hetzelfde. Samen met een kleine, nogal brutale sidekick doorkruist Ruby Red – gespeeld door RuPaul – Amerika in een door Walter White afgedankte camper. Prima serie voor iedereen die nog dagelijks met weemoed terugdenkt aan Titus Andromedon.
Zoey’s Extraordinairy Playlist (NBC, 7 januari)
Als je rooie vlekken in je nek krijgt van musicals, dan moet je deze misschien maar even links laten liggen. Zodra Zoey in de buurt is, hebben mensen namelijk de onweerstaanbare drang om in zingen uit te barsten. Op deze manier vertellen ze haar hoe het met ze gaat. Niet dat Joey daarom gevraagd heeft, maar het is nu eenmaal de krankzinnige insteek van deze nieuwe ‘komedie’ van NBC.
Selena: The Series (Netflix, ergens in 2020)
Selena Quintanilla had in één adem genoemd moeten worden met Gloria Estefan en Jennifer Lopez, maar in 1995 kwam het leven van de Spaanstalige zangeres op slechts 23-jarige leeftijd al ten einde. Haar korte leven verliep zo dramatisch dat Netflix daar wel een lekker serietje in zag. De één d’r dood, is de ander z’n brood, zullen we maar zeggen.
Stargirl (DC Universe/The CW, begin 2020)
Nieuw jaar, nieuwe superheldenserie. Dat zijn schijnbaar de regels. Als het op dit genre aankomt zijn er nog maar weinig series die écht indruk hebben weten te maken en ik ben bang dat Stargirl die ban niet gaat doorbreken. Het verhaal van een high school meisje dat een toverstafje vindt, waarmee haar stiefvader vroeger de superheld uithing, spreekt nou niet bepaald tot de verbeelding. Voor mij niet althans.
Katy Keene (The CW, 6 februari)
In deze spin-off van Riverdale proberen vier ambitieuze twintigers hun dromen waar te maken in New York. De één wil shinen op het toneel, de ander op de catwalk en er is er ook nog één die de nieuwe Rihanna wil aflossen in de charts. Nummer vier ontbreekt het aan wat voor talent dan ook, dus die zal waarschijnlijk wel gaan voor een carrière als vlogger.
Outmatched (Fox, 23 januari)
Het is maar goed dat Fox een lachband onder de trailer heeft gemonteerd, anders was het mij volkomen ontgaan dat we hier te maken hebben met een komedie. In een set die lijkt te zijn opgetrokken uit ribbelkarton proberen twee ouders hun vier kinderen op te voeden. Makkelijker gezegd dan gedaan, want drie van hen zijn een soort van onuitstaanbare mini-Einsteins. Ik ga deze serie zo ontzettend een potje niet kijken. Daar lusten de honden geen brood van.
Het is nog maar de vraag of al deze series zich een weg weten te banen
richting een Nederlands platform, maar het gros zal linksom of rechtsom
wel een keer te zien zijn. Ergens. Mocht je geen zin hebben om te
wachten op je nieuwe lievelingsserie, dan kun je ook even een kijkje
nemen in het beste van 2019, wellicht vind je daar iets leuks.