Popcorntijd: 12 nominaties maar geen Oscar
In Popcorntijd bespreekt Melvin Bruhn wekelijks het filmnieuws en de beste kijktips voor de bios, on-demand en tv. Deze week thrillers.
Het lijkt erop dat er de laatste jaren steeds minder sterke thrillers uit Hollywood komen. Het is alweer meer dan twintig jaar geleden dat in hetzelfde jaar Heat en Se7en (1995) ons van onze bioscoopstoel bliezen. Er zijn in de tussentijd natuurlijk nog wel behoorlijke thrillers gemaakt, maar niet meer van dat niveau. Hoop in bange dagen is de Canadese filmmaker Denis Villeneuve. Op dit moment draait zijn nieuwste film, Sicario, in de bioscoop: een keiharde politiethriller over een geheime (Amerikaanse) dienst die in oorlog is met de Mexicaanse drugskartels. Een vrouwelijke FBI-agent gaat mee op missie en probeert zich niet te laten meeslepen met al het geweld. Het wordt haar al snel duidelijk dat de lijn tussen goed en kwaad niet altijd even makkelijk te trekken valt. Geweldige rollen van Emily Blunt als de FBI-agente en Benicio Del Toro als gewetenloze hitman (sicario). De brommende soundtrack en het fantastische camerawerk van Roger Deakins (komen we zo op terug), maken het plaatje compleet.
Prisoners
Een mooie aanleiding voor NPO3 om
Villeneuve’s vorige film uit te zenden, die minstens net zo sterk is, zo niet
beter: Prisoners. Ook dit keer staan morele dilemma’s en geweld centraal, maar
dan binnen een familiedrama. Tijdens Thanksgiving verdwijnen er twee meisjes.
De families zijn radeloos, maar gelukkig wordt er al snel een verdachte
aangehouden. Deze ontkent echter en er blijkt niet genoeg bewijs om hem vast te
houden. Daarop besluit een van de vaders (Hugh Jackman) het recht in eigen hand
te nemen en er alles aan te doen om erachter te komen waar de meisjes gebleven
zijn. Tegelijkertijd probeert een politieagent (Jake Gyllenhaal, met een
geweldig kapsel, zie foto hieronder) de vader in toom te houden en de waarheid te achterhalen.
Dit alles wordt wederom fantastisch in beeld gebracht door de eerder genoemde Roger Deakins. Ik vermeld hem hier omdat deze cameraman twaalf(!) keer genomineerd is voor een Oscar (waaronder voor deze film), maar nog geen enkele keer won. Deakins heeft het vermogen om met zijn shots niet alleen een verhaal te vertellen, maar ook een gevoel op te roepen. Een voorbeeld is een shot van een boom in het begin van de film, tijdens een belangrijke scene. De camera zoomt langzaam in op de boom, meer niet. Er gebeurt dus eigenlijk niets, maar het zegt alles over wat er zich op een andere plek afspeelt en wat wij ons alleen maar kunnen inbeelden.
Villeneuve en Deakins zijn ondertussen bezig met een vervolg op Blade Runner. Dat belooft wat!
Prisoners, vrijdag 22.15, VARA, NPO 3
Vorige week in Popcorntijd: Citizenfour & Son of Saul
Over Melvin
Van je hobby je werk maken. Het is Melvin Bruhn gelukt! Hij
werkt als Aankoper Speelfilm bij de NPO. Alle films die door Melvin worden
aangekocht zijn uiteindelijk te zien op een van de zenders van de NPO en
on-demand. Na zijn studie Theater -film en televisiewetenschappen heeft hij bij het Nederlands Film Festival gewerkt om vervolgens aan de slag te gaan bij de NPO.
@melvinbruhn