Tenet: epische Nolan-trip vol wtf’s, next level actie en retegave visuals
Tenet
De eerste echte én enige grote blockbuster die sinds de pandemie in de bioscoop draaide. Misschien niet Christopher Nolans allerbeste, maar wel een heerlijk ingewikkeld spionageavontuur dat je als vanouds uit je bioscoopstoel deed knallen. Of je hem nou snapte of niet. Heerlijk.
Dacht je dat Inception een mindfuck was? Met Tenet gaat Christopher Nolan stappen verder. Geeft dus niets als je zijn hersenkrakende spionagethriller niet helemaal snapt. Gewoon achteroverleunen en genieten van een ongekend spektakel vol verbluffende actie én meer. Holy. Shit.
Ben je van plan om Tenet te zien, dan kan ik je ’t beste het advies geven dat hoofdpersoon John David Washington krijgt aan het begin van zijn missie: probeer het niet te snappen en stop met lineair-logisch denken. Er gebeurt namelijk veel en het gebeurt retesnel. En tenzij je een natuurkundige of een wandelende Wikipedia bent, zal je bepaalde begrippen en gebeurtenissen toch niet begrijpen. I kid you not. Beter leun je achterover in je bioscoopstoel en onderga je deze film. Voel het. En dan zal je je 150 minuten gegarandeerd betoverd worden door een visueel verbijsterend en uniek actiespektakel vol kippenvelmomenten dat echt in no-time aan je voorbijvliegt. Heus met wat missers en gebreken hier en daar, maar veel daarvan valt in het niet bij alles wat Nolan wél flikt in deze eerste (belangrijke) blockbuster sinds de coronacrisis.
Het verhaal: een poging (met een beetje spoilen)
Een geheim agent (Washington, in de film ‘De Protagonist’ genoemd) wordt ingehuurd om de ondergang van de wereld te voorkomen. Daarbij krijgt hij hulp én de nodige tegenwerking. En oh ja, er is een dame-in-nood in het spel (Elizabeth Debicki). Beetje à la James Bond, is allemaal nog te volgen. Maar dan komt het complexe gedeelte: zijn missie speelt zich af buiten de bestaande tijd. Oooooh een tijdreisfilm, denk je nu misschien. Nooouuu, niet helemaal. De ‘aanval’ op de wereld heeft te maken met inversie, materialen met een omgekeerde entropie. Ze bewegen achteruit door de tijd, ten opzichte van ons. Dus vooruit en achteruit, oorzaak en gevolg: het loopt allemaal omgekeerd chronologisch door elkaar. Klinkt ingewikkeld, is het ook. Ik weet in alle eerlijkheid niet eens of ik het nu goed uitleg. Maar dit principe wordt tijdens de film laag voor laag (ietsjes) duidelijker terwijl Washington van de ene locatie naar de andere vliegt, rake klappen uitdeelt en bijval krijgt van de sympathieke Britse agent Neil (Robert Pattinson).
De cast, de crew
Het heerlijke aan Tenet is dat je niet hoeft te wachten op de sublieme actie. De film zit vanaf de opening in versnelling nummer 4 en trapt onderweg amper op de rem. De snelle montage van editor Jennifer Lame (Hereditary), dreunende soundtrack van componist Ludwig Göransson (Black Panther, The Mandalorian) en adembenemende beelden van de Nederlandse cinematograaf Hoyte van Hoytema (Interstellar, Spectre) voeren de intensiteit echt op tot het maximale. Gedraaid op IMAX/70mm film by the way, voor iedereen die ze in de meest optimale staat willen zien. En speaking of 'maximaal', de kolossale sets die Nolan heeft laten bouwen zijn ook erg indrukwekkend. Die zak met 200 miljoen aan dollar bills die de regisseur van studio Warner Bros. kreeg zijn goed besteed. Kan niet anders zeggen.
Ook fijn is de sterrencast, met oudere Nolan-bekenden als Michael Caine en Kenneth Branagh en nieuwe gezichten als Clémence Poésy (Harry Potter 4), Aaron Taylor-Johnson (Nocturnal Animals), Elizabeth Debicki (The Great Gatsby), en natuurlijk Robert Pattinson (The Lighthouse, Good Time en ook Harry Potter 4) en rising star John David Washington (BlackKklansman). Pattinson en Washington hebben een soort bromance-chemie die smaakt naar meer en leveren naast hun charme en indrukwekkende vechtskills allebei de nodige lichtheid aan het verhaal. Bij Kenneth Branagh als superrijke, echtgenoot mishandelende Russische wapenhandelaar Andrei Sator trok ik even sceptisch m’n wenkbrauwen: dit gaat toch niet een hilarisch awkward geval van TenNJET worden? Maar de Ierse acteur en zijn Russische accent vliegen njet niet uit de bocht. Hoe meer je went aan het accent, hoe gevaarlijker en interessanter Branagh wordt. Doe hem nog maar zo'n schurkenrol. Maar volgende keer wel gewoon in het Brits-Engels please.
Brainstormen in het ov?
Of Tenet vol plotgaten zit, is lastig te zeggen met die retehoge vaart en complexiteit van het verhaal. Neemt niet weg dat de film ook zo'n schoonheidsfouten en gebreken heeft. Neem bijvoorbeeld de locaties die de geheime agenten kiezen om te brainstormen over hun gevaarlijke operaties met exploderende vliegtuigen en warpenarsenaal en alles: drukbezochte pleinen, volle bussen... seriously? Ze gaan er blijkbaar van uit dat niemand buiten de VS en UK Engels spreekt, of in contact proberen te komen met de lokale anti-terreur alarmlijn. Gedurfd. En waarom Washington zó ver wil gaan om Sators vrouw Kat (die dame in nood) koste wat kost te beschermen, voelde ik ook niet helemaal. Over gevoel gesproken, van al Nolans films is dit emotioneel misschien wel een van de meest afstandelijke. Als in: op veel karakterontwikkeling, empathie en persoonlijke motivaties hoef je amper te rekenen. Je zal na het zien van de film vooral napraten over alle shit die je niet begrijpt of alles wat je er zo gaaf uit vond zien. Maar de personages komen in je aftertalk waarschijnlijk amper terug. Mijn kijkbeleving zat dit niet in de weg (ik ging kneiterlekker op die golf van visuele awesomeness en baanbrekende ideeën), maar ik kan me zo voorstellen dat dit niet iedere kijker met een bevredigend gevoel achterlaat.
Hiervoor wil je naar de bioscoop
Wat niet wil zeggen dat Tenet oppervlakkig is, verre van. Er schuilt zelfs nog een interessant en actueel dilemma onder de oppervlakte, maar daarover meer vertellen is spoilen. Reken er in ieder geval op een vernieuwend en verrassend spektakel te zien vol mindblowing en mind-bending beelden, en een minimum aan visuele effecten en green screens waardoor iedere stunt en actiescène er nog waanzinniger uitziet. Christopher Nolan houdt je 150 minuten lang -in totale verwarring- op het puntje van je bioscoopstoel. En hij laat je gegarandeerd napraten, net als met Inception tien jaar geleden (dat tolletje aan het eind!). Misschien gaat de Britse regisseur met z'n nieuwe kraker nèt een stapje te ver wat betreft het WTF-gehalte. Maar hij levert genoeg smakelijks voor iedereen die net als ik hunkerde naar gaaf blockbustervoer na een dieet van zes maanden.
P.S. 1 Drink geen bier tijdens deze film, je wil niet naar de wc.
P.S. 2. Check even dit lekkere Tenet-themalied van Travis Scott om alvast in de stemming te komen.
P.S. 3 En voor de liefhebbers: hier de extended trailer.
- Tenet (2020)
- Cijfer: 8.5
- Actie, thriller, sci-fi
- Duur: 2h, 30min
- Regie: Christopher Nolan
- Cast: John David Washington, Robert Pattinson, Elizabeth Debicki, Kenneth Branagh en meer